Hopp til innhold

- Spyl understellet oftere

Mange lar det gå altfor lang tid før man spyler understellet på bilene sine. Verkstedene oppdager stadig oftere rustskader på bremsesystemene. Dette kan føre til alvorlige trafikkulykker.

Video nsps_upload_2010_2_1_13_16_24_875.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Stadig flere biler som er på EU-kontroll har bremsefeil på grunn av vegsalt. Så mange som annenhver bil som må repareres har rust i bremsesystemet.

- Salt fester seg i bremsene

Verkstedsleder Børje Guldbrandsen jobber ved et av de store bilverkstedene i Kristiansund. Han får ofte inn biler med store rustskader på vitale deler.

Børje Gulbrandsen

Børje Gulbrandsen mener at bilene må vaskes oftere. Husk underspyling, sier han.

Foto: Anne-Mari Flatset / NRK

- Vi ser dette gjennomgående på bremserør og fastrustet bremsedeler som skal være glideførende. Delene setter seg helt fast på grunn av irr og saltinga, sier Guldbrandsen. Og det blir ikke mindre av dette. Det blir heller mer.

Mot saltrekord på vegane

- Rett salt hadde hindra dødsulukke

Verst på nye biler

Problemet med rustskader på bremsesystemene ser ut til å være størst på nye biler. Det er i alle fall inntrykket som Børje Guldbrandsen har.

- Nye biler er bygget på litt enklere måter. Salet kommer mye letter til der det gjør skade. Og dette ligger godt når det fester seg, sier Guldbrandsen.

Fristes av vegsalt

Vegsalt øydelegg allé

- Spyl oftere

Børje Guldbrandsen er ikke i tvil om at bileierene kan gjøre mye selv for å unngå rustskader. Hyppig vask av understellet kan gjøre underverker, sier han.

- Det er viktig å rengjøre bilene skikkelig. Man må spyle under. Og det må skje ofte. Folk er ikke nok bevisst dette. Og det har kanskje ikke vært så mye opplysning om dette heller siste årene. Jeg tror at det kommer til å bli mye fokus på dette fremover. Vi ser at problemet øker.

Vegsalting kan forbys

Bremserør ryker

Guldbrandsen forteller historer om store rustskader som er mer eller mindre blitt oppdaget ved en tilfeldighet. Noen skader er også vanskelige å oppdage.

- Mange ganger har vi bare banket lett på et bremserør og det har røket med en gang. Da har vi altså oppdaget dette like før det kom til å gå hull av seg selv. I slike tilfeller får bilene totalt kjøreforbud inntil bilen er reparert. Ved EU-kontroller er det ofte vanskelig å oppdage disse skadene. Rørene ligger ofte klemt på baksiden av bensintanken og inne i kanaler. Da ser vi dem ikke og skaden kan være vanskelig å oppdage, sier Børje Guldbrandsen.

Er det for mye bruk av salt på vegene ? Eller medfører saltbruken en så kraftig økning i trafikksikkerheten at vi må godta problemene som saltet fører med seg ? Diskutér her: