Hopp til innhold

Veisalt ødelegger reflekser

Saltingen fører til at refleksene langs veiene blir dekket til av gjørme som spruter opp.

Salting av vei

SALTING: Salting av veger fører til at reflekser og skilt blir tilgriset. - Dette er likevel ikke noe stort problem, mener Statens Vegvesen.

Foto: Berit Roald / Scanpix


Det er Fremover som skriver om fenomenet og avisen har fått henvendelser fra folk som sjeneres av at det bare er reflekser på ene siden av veien inn til Beisfjord.

I Statens Vegvesen er man kjent med problemet, sier byggleder Alve Løkås til avisen.

- Vi er kjent med at saltet legger seg på stolpene, og entreprenøren skal vaske dem, sier han.

Lite problem

Statens Vegvesen i Salten har registrert at reflekser og vegskilt blir tilgriset, men anser ikke dette som et stort problem. Det sier distriktssjef Kjell Skjerve.

- Vi anser ikke dette problemet som spesielt stort, men bruk av salt har visse ulemper. Tilgrising av reflekser langs veiene er en av disse, men sett i forhold til de store og positive effektene salt har på trafikksikkerheten, anser jeg ikke dette som et stort problem.

- Refleksene som er satt opp på enkelte strekninger langs riksveinettet skal gi trafikantene en «optisk ledning» eller en forutsigbar opplevelse av hvor veien går. Det er også derfor vi kan se den samme effekten på brøytestikkene om vinteren. Dersom refleksen er noe nedslitt så skal den utførende entreprenør gjøre vedlikehold og renhold på samme måte som rengjøring av skilter langs veiene foregår, og her har entreprenørene klare rutiner på hvor mye renhold som skal utføres, sier Skjerve til NRK Nordland.

- På hvilken måte har Vegvesenet mulighet til å kontrollere at man til enhver tid har reflekser og skilt som fungerer optimalt?

- Vi gjennomfører systematiske kontroller med veinettet for å følge med på at entreprenøren gjør det de får betalt for. Tilsyn med skilt inngår i denne avtalen, sier Skjerve.

Kjell Skjerve

MINIMALT PROBLEM: - Vi regner ikke tilgrising av vegreflekser og skilt som et stort problem. Blir det vanskelig å ha kontroll over hvor vegen svinger, bør man sette ned farten, sier Kjell Skjerve i Statens Vegvesen.

Foto: Ola Helness / NRK

Stikkprøver

- Hva kommer dere til å gjøre dersom det skulle vise seg at renholdet er mangelfullt?

- Årsaken til dette problemet er bruken av salt og denne høsten har vi brukt mye salt på grunn av det været vi har hatt, med lite snø og kalde netter. Da har saltet vist seg å ha en veldig god effekt. Strøsand ville ikke ha hjulpet på det rimet vi nå har på asfalten.

- Vi vil likevel ha fokus på skilt og reflekser som er langs vegnettet skal være rengjort og det tar vi jevnlig opp med entreprenørene i byggemøtene, i tillegg gjennomfører vi stikkprøver, sier Skjerve.

- Kan problemet med skitne skilt og reflekser føre til trafikkfarlige situasjoner?

-Jeg kan ikke avvise det, men det er ikke refleksene langs veinettet som er avgjørende for om ulykkene skjer eller ikke, sier han.

- Hva bør bilister som oppdager skitne skilt og reflekser foreta seg?

- Dersom man føler at man ikke har helt kontroll over hvor veien svinger så er vår oppfordring å redusere hastigheten, sier Kjell Skjerve.

HVA MENER DU OM SALTING AV VEIER?

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.