Når norske veier saltes for å gi bilistene bedre veigrep, legger man samtidig reinsdyrmat i veibanen.
Saltet inneholder nemlig næringsrike mineraler som reinsdyrene er svært glade i å spise.
Siden 2001 har Statens vegvesen doblet bruken av salt på veiene her til lands.
I fjor ble 160 000 tonn salt strødd på norske veibaner - særlig på glatte dager om høsten og våren.
De siste årene har flere og flere reinsdyr blitt påkjørt i fylkene i Nord-Norge, i takt med den økte bruken av veisalt.
Statens vegvesen sier de er klar over problemet, og at de forsøker å begrense saltbruken - nettopp på grunn av dette fenomenet.
– Et mareritt
Også i Finnmark merker reineiere problemet.
Johan Persen Eira fra bygda Masi, som er syd for Alta, har hatt reinflokken sin i fjellområdene mellom Alta og Kautokeino i en årrekke.
Før ble mellom 20 og 30 av reinsdyrene hans drept på bilveier i året.
Det siste året har han mistet tre ganger så mange dyr.
– Det er et mareritt for oss. Etter at de begynte å salte veiene har antall påkjørsler økt kraftig, sier Eira til NRK.
Eira forteller at de pleier å jage reinsdyrene vekk fra veiene på morgenen og ettermiddagen, når det er mye trafikk. Men dette har blitt vanskeligere etter at veiene i området ble saltet.
– Nå fungerer det ikke. Det er helt håpløst. Reinsdyrene trekker tilbake igjen med en gang. Det er nesten så du må skyve dem vekk igjen, sier Eira.
Veivesenet: – Klar over problemet
Statens vegvesen sier de forsøker å bruke mindre veisalt, nettopp på grunn av problemet med saltslikkende reinsdyr.
Men seksjonssjef Oddbjørg Mikkelsen ved veivesenets avdeling i Nord-Troms og Vest-Finnmark kan ikke love at det blir helt slutt på veisaltingen:
– Vi har videreutviklet teknologien som brukes for å lage dette saltet. Det er det som gir det beste resultatet langs veinettet vårt. I tillegg har vi en dialog med reindriftsnæringa om dette, sier Mikkelsen.