Hopp til innhold

Hareide: – Selvsagt er bilpakken forhandlingstema

STORTINGET (NRK): KrF godtar regjeringens forslag på drivstoffavgiftene, men avviser at de andre delene av bilpakken ikke kan røres i forhandlingene.

Hareide på sitt kontor på Stortinget

AVSTAND: KrF, Venstre, Høyre og Frp har kommet nærmere hverandre i budsjettforhandlingene, men avstanden er fortsatt stor. Her er KrFs Knut Arild Hareide på kontoret sitt tirsdag ettermiddag.

Foto: CHRISTIAN KRÅKENES / NRK

Stemningen blant budsjettkameratene har tatt seg betydelig opp etter at regjeringen tidlig tirsdag morgen leverte sin skisse til løsning til KrF og Venstre.

Men ennå er ikke striden om regjeringens forslag til det grønne skatteskiftet, den såkalte «bilpakken», løst.

Vil øke avgiftene uten å sukre pillen

Fremskrittspartiet sier fortsatt det samme som de har sagt fra dag én: Den skal ikke røres.

På den andre siden sier sentrumspartiene fortsatt det stikk motsatte.

– Det er selvsagt noe som er et forhandlingstema. Men for KrFs del er ikke drivstoffavgiftene de viktigste å endre, de kan ligge på regjeringens nivå. Men den overkompensasjonen som blir gitt til fossilbiler, det synes vi det er svært vanskelig å akseptere, sier KrF-leder Knut Arild Hareide til NRK tirsdag ettermiddag.

KrF kan dermed godta regjeringens forslag på drivstoff, der bensinavgiften økes med 15 øre og dieselavgiften med 35 øre.

Det KrF har problemer med er de kompenserende tiltakene i pakken som samlet sett gjør at bilistene kommer ut med nærmere én milliard kroner i pluss: Lavere bompengesatser distriktene, redusert årsavgift og økt pendlerfradrag.

Krever mer enn det regjeringen har foreslått

Frp har hele tiden sagt at de kompenserende tiltakene var avgjørende for at de i det hele tatt kunne godta økte drivstoffavgifter. På spørsmål om det for KrF er uaktuelt å godta Frps krav her, svarer Hareide:

– Vi har sagt at det blir en feilprioritering å gi en overkompensasjon til fossile biler. Det er også et konsept som ikke vil fungere, om vi ønsker et reelt og bærekraftig grønt skifte.

– Så da må regjeringen fire på kravene?

– Ja, vi har i hvert fall vært tydelige på hva vi mener om dette. Det er en overkompensasjon til de fossile bilene, men jeg har altså langt på vei akseptert det nivået regjeringen har lagt seg på når det gjelder drivstoffavgiftene.

– Ligger bilpakken fortsatt på forhandlingsbordet?

– Det er nok ulike syn på elementene i bilpakken. Jeg representerer KrF, og fremmer det vi mener, svarer Hareide.

– Men da vi snakket med Frps Hans Andreas Limi i dag tidlig sier han at bilpakken ligger fast. Du sier den er et forhandlingstema. Hvordan henger det sammen?

– Jeg tror nok Fremskrittspartiet mener at den bilpakken ligger fast, men vi har jo en annen oppfatning enn Fremskrittspartiet. Det er naturlig nok ulike syn om det, også i forhandlingene.

Krever mer på klima

– Betyr det at bilpakken etter din mening kan bli endret i det endelige budsjettet?

– Ja, det kan den. Vi har også sagt at dersom den ikke blir endret, så krever det en langt sterkere økning på mange flere områder for å få ned klimagassutslippene.

– Sterkere enn det Erna Solberg har tilbudt dere til nå?

– Ja.

Både KrF og Venstre har nå regnet på den siste skissen fra regjeringen og levert inn sine svar. Ifølge Hareide er det lite trolig at de fire partiene blir enige tirsdag.

– Det har vært en positiv framdrift, vi jobber for å få til en løsning. Men jeg tror nok fortsatt det vil ta et par dager.

I utgangspunktet har partene frist til torsdag kveld, men den kan bli forskjøvet.

AKTUELT NÅ