Hopp til innhold

Forbrukerrådet kaller inn Norwegian til samtale

Etter helgens 18 kanselleringer ber Forbrukerrådet om et møte med Norwegian for å høre hvordan selskapet skal unngå at det skjer igjen.

Norwegian fly går inn for landing på Oslo Lufthavn Gardermoen

FRAM OG TILBAKE: Norwegian skal gjøre alt de kan for å få passasjerene fram og tilbake, sier Forbrukerrådet.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Forrige helg ble minst 18 avganger fra Norwegian kansellert og frustrerte feriepassasjerer kom seg ikke dit de skulle, blant annet fordi flyene manglet piloter.

Beklager, men legger seg ikke flat

I dag møtte Bjørn Kjos pressen for første gang etter de mange kanselleringene. Han beklaget, men ville ikke legge seg flat for pilot-mangelen. Han garanterer heller ikke at det ikke vil bli flere kanselleringer.

Norwegian-eier Bjørn Kjos

MØTTE PRESSEN: Norwegian-eier Bjørn Kjos møtte i dag pressen for første gang etter de mange kanselleringene.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

– For to dager siden ble det kansellert flere hundre flighter i Europa, og det kan skje med Norwegian også, at vi må kansellere, sa Kjos tidligere i dag.

Forbrukerrådet vil ikke konkludere om Norwegian har gjort alt de skulle eller ikke, men vil møte selskapet for å sørge for at det samme ikke skjer igjen.

– Vi kommer til å be Norwegian om en samtale for å høre hvordan de takler trafikken, hvordan de informerer passasjerene når noe går galt, og hvordan de skal forsikre seg om at dette ikke skjer igjen, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet Ann Hege Skogly til NRK.

– Skal gjøre alt som står i deres makt

I dag beklaget konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos for de mange reisende som ikke kom fram. Kjos fortalte også at selskapet allerede i desember visste at det ville være pilotmangel i sommer. Forbrukerrådet sier flyselskapet skal gjøre alt for å få passasjerene fram.

Ann Hege Skogly

FRUSTRERT: Forbrukerrådet har opplevd mange frustrerte passasjerer som har fått lite informasjon de siste dagene.

Foto: Forbrukerrådet

– Vi forventer at passasjerene skal komme seg fram og flyselskapet skal gjøre alt som står i deres makt for å få dem fram, sier Skogly.

– 18 avganger ble kansellert på en helg, hva tror dere det gjør med omdømmet til Norwegian?

– Det vi har sett er at passasjerene føler de ikke har fått god nok informasjon. Så de har havnet i en veldig frustrerende situasjon. Flere har gått glipp av ferien, og fått store regninger. Så dette kan selvfølgelig gå utover hva folk tenker om selskapet, forteller Skogly.

Stor pågang

Forbrukerrådets nettside er det mulig å regne ut hva du har rett til hvis noe skjer med flyreisen din. Den har blitt hyppig brukt de siste dagene, forteller Skogly.

– Vi har ca. 20.000 som har tatt den i bruk den siste uken, sammenligner man det med samme tidspunkt i fjor er det syv til åtte ganger så mye. Så det er ganske heftige tall, forteller hun.

Hun forteller om frustrerte og fortvilede passasjerer som har fått ferien ødelagt.

– Passasjerene har jo gjort en avtale med flyselskapet. Da må Norwegian sørge for å ha fly og piloter ved spakene, forteller Skogly.

AKTUELT NÅ