Marianne Rygh og vel 180 andre passasjerer sitter fast i Nice etter at Norwegian-flyet deres til Stavanger ble innstilt fredag kveld.
– Jeg skulle vært hjemme hos datteren min i helgen, men vi får ikke reist hjem før mandag, sier Rygh til NRK.
Ifølge Avinors reiseoversikt har Norwegian innstilt minst 18 avganger til utlandet og innenlands i dag.
– Kundeservice svarer ikke
Norwegians rute DY1433 skulle ta av fra Nice til Stavanger klokken 21.10, men sykdom blant besetningen på flyet førte til at avgangen ble innstilt.
Rygh har vært på ferie sammen med åtte andre venner i landsbyen Cotignac i Provence.
Etter å ha ventet halvannen time på flyplassen i skranken fikk de et verdibevis på hotellovernatting og beskjed om å ordne seg overnatting selv.
– Jeg har forsøkt å ringe kundeservice uten å komme gjennom. Vi lurer jo på om vi vil få dekket utgifter til rene klær og lignende. Det er frustrerende at vi ikke få snakket med dem, sier Rygh.
Rygh har selv jobbet i servicebransjen og mener servicen fra Norwegian er fullstendig fraværende.
– De pøser sikkert ut noen billige flybilletter nå og tror at alt er greit. Flyet mitt ned hit var også fire timer forsinket, så neste gang er det kanskje bedre å betale mer for å sikre seg. Norwegian begynner å minne mer og mer om en nødløsning, sier Rygh som tar situasjonen med fatning.
– Jeg ser ikke på dette som en tragedie, men et eksempel på dårlig kundebehandling.
– Misfornøyd
På Oslo Lufthavn står Ian Chester og venter på informasjon fra flyselskapet.
– Jeg har reist i 26 timer og er på vei til en begravelse i Varna i Bulgaria. Men da jeg kom til Oslo stod det på skjermen at flyet er innstilt, sier Chester til NRK.
Han sier han ikke har fått tekstmelding fra Norwegian om innstillingen.
– De sier de skal forsøke å få meg dit så snart som mulig. Så nå er det bare å vente. Det er litt stressende, sier Chester.
– Det er veldig begrenset med informasjon. Jeg er ikke fornøyd med Norwegian.
– Har forståelse
Pressekontakt Linda Olsen i Norwegian sier at flyselskapet ikke hadde mer stand-by crew igjen da noen i besetningen ble syke, og at avgangen fra Nice derfor måtte kanselleres. Ifølge Olsen har berørte alle passasjerer fått informasjon om innstillingen via SMS.
– Vi har funnet ulike alternativer til berørte passasjerer, og noen har valgt å finne egne alternativer. Dessverre er det mange fulle fly både hos oss og andre selskaper i sommerperioden, så alternativet vi kan tilby er dessverre ikke så bra som vi skulle ønske, sier Olsen til NRK.
Kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik sier det er mangel på fly og piloter som har ført til problemene i dag.
– I tillegg har vi fått inn en del akutt sykefravær. Da er vi en sårbar situasjon, sier Skånvik.
Når det i tillegg er høysesong er det i tillegg vanskelig å leie inn piloter og fly fra andre selskaper, eller booke om passasjerene til andre flyvninger, påpeker Skånvik.