– Vi er takknemmelige for at så mange reisende velger å fly Norwegian og vi skal jobbe hardt også for å opprettholde tilliten fra kundene – også i lys av de problemene vi har hatt nå i starten av juli, noe jeg sterkt beklager overfor alle berørte, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding som er lagt ut på Norwegians egne sider.
Kansellerte avganger
Forrige helg ble minst 18 avganger med flyselskapet kansellert og mange nordmenn fikk en ufrivillig forlengelse av ferieoppholdet.
Seinere har det kommet fram at Norwegian ikke har tilstrekkelig bemanning til å fly alle avgangene de har satt opp, hvis ikke pilotene deres dropper fridager og jobber ekstra i stedet.
Arbeidsrettsekspert Jan Tormod Dege mente flyselskapet gamblet med passasjerene.
- Les også:
Masse forsinkelser
Det er i en pressemelding om passasjertallene i juni at Norwegian-sjefen bruker anledningen til å beklage.
Tallene viser at nærmere 2,8 millioner passasjerer fløy med Norwegian denne måneden, 317 821 flere enn samme måned foregående år.
Men mange flygningene gikk ikke når de skulle.
Selskapet skriver at 69,8 prosent av flygningene gikk på oppsatt rutetid, noe som betyr at drøye 30 prosent av avgangene var forsinka eller innstilt.
Norwegian selv forklarer det slik:
«En rekke faktorer påvirket punktligheten for juni måned, blant annet værmessige utfordringer og flere streiker. Streiken blant franske flygeledere påvirket i betydelig grad trafikken i Europa, mens drivstoffstreiken i Norge rammet operasjonen i Skandinavia.»
- Les også: