Hopp til innhold

– Ny ripe i lakken for DNB

Nå må DNB vise handlekraft og rydde opp, mener omdømmeeksperter etter avsløringen om at Arbeidstilsynet gransker DNBs Vipps-prosjekt.

Rune Bjerke

MOTVIND: Konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, har krevende saker på bordet om dagen. Først var det Panama Papers, nå gransker Arbeidstilsynet Vipps og Forbrukerrådet varsler gigantsøksmål.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Elisabeth Hartmann

- Dette må DNB få fikset opp i snarest, sier pr-ekspert Elisabeth Hartmann.

– Dette er utvilsomt en ny ripe i lakken for DNB. Dette må de få fikset opp i snarest, hvis ikke ripen skal bli til en stor bulk, sier PR-ekspert Elisabeth Hartmann.

Hartmann er daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i Siste skrik kommunikasjon.

NRK kunne i dag fortelle at DNBs Vipps-prosjekt blir gransket av Arbeidstilsynet. Kilder NRK har vært i kontakt med forteller at indere jobber 14-16 timer om dagen i Vipps-prosjektet.

– Skadelig

Finanskonsernet DNB har ikke medvind om dagen: Panama Papers-avsløringene om at banken har hjulpet kunder med å plassere penger i skatteparadis førte til lavere tillit blant kundene.

I dag kom nyheten om at Forbrukerrådet er i ferd med å kreve 690 millioner kroner i erstatning på vegne av småsparere som de mener har betalt for høye gebyrer i tre DNB-fond.

– DNB må passe på kunderelasjonene sine fremover fordi det står mange andre banker klare til å ta imot kundene deres med åpne armer, sier Hartmann.

Hun mener DNB selv bestemmer hvor skadelig Vipps-avsløringen blir for finanskonsernet. Hun peker til Panama Papers-avsløringen, og mener at DNB burde ha håndtert den saken bedre.

Peggy Brønn, professor ved Handelshøyskolen BI

Peggy Brønn, professor ved Handelshøyskolen BI mener det virker som om DNB ikke har kontroll internt.

Foto: Jarle Matti Alvheim

– Dette er skadelig for DNB, og hvor skadelig vil tiden vise. De må vise handlekraft, og mer handlekraft enn de viste under Panama Papers-saken, og mer enn jeg synes de har vist så langt i denne saken, sier PR-eksperten.

Hun mener DNB fraskrev seg ansvaret i Panama Papers-saken.

– Nå må de på ballen, de må vise at de faktisk har kontroll. Vi skal heller ikke glemme at Staten er største eier av DNB, da er det ekstra viktig at de viser at de følger og respekterer norske lover og regler, sier Hartmann.

– Nordmenn tolerer ikke dette

Professor ved Handelshøyskolen BI, Peggy Brønn, er heller ikke imponert over måten Dnb har håndtert Vipps-saken.

– De burde ha sagt: Dette skal vi granske, og så skal vi rydde opp, sier hun.

Hun tror folk vil begynne å forvente negative saker rundt DNB.

– Det har ingenting med produktet å gjøre, men med styringen. Det virker som om de ikke har kontroll internt.

Hun mener at saken er alvorlig for nordmenn.

– Vi foventer denne type saker i byggebransjen, men ikke av DNB. Dette tolererer ikke nordmenn, og DNB bør være livredde for å miste kunder, sier Brønn.

DNB: – Bør vente med å konkludere

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB sier til NRK at de nå undersøker om det er hold i påstandene som Arbeidstilsynet gransker.

– Derfor har vi bedt om en oversikt over timelister etc. fra vår leverandør, sier Westerveld.

Han sier at han tror at bankens kunder forstår at de ansatte jobber mye i perioder, f.eks dersom nettbanken eller Vipps er nede.

– Jeg tror vi skal vente med å konkludere hvordan en slik sak påvirker oppfatningen av DNB, til fakta er avklart, sier Westerveld.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger