Hopp til innhold

Forbrukerrådet med gigantsøksmål mot DNB

Forbrukerrådet mener 150.000 småsparere har betalt 690 millioner kroner for mye i gebyrer til DNB og varsler en stevning mot finanskonsernet.

Rune Bjerke

STEVNES: Forbrukerrådet mener 150.000 småsparere har betalte for en ekspertise hos DNB som de ikke har fått. DNBs konserndirektør Rune Bjerke får dermed et gigantsøksmål på bordet.

Foto: Sørbø, Krister / NTB scanpix

Forbrukerrådet opplyste på sine nettsider onsdag at stevningen er sendt tingretten i juni 2016. Kort tid etter korrigerte rådet opplysningene med at stevningen ennå ikke sendt til domstolen, men nyheten gikk for tidlig ut ved en glipp.

– Stevningen er rett rundt hjørnet, men den er ikke sendt, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerombudet til NTB.

I tillegg til DNB Norge gjelder saken også de to aksjefondene DNB Norge I og Avanse Norge I.

Forbrukerrådet mener DNB har markedsført disse fondene som aktivt forvaltet, og at kundene dermed har betalt for at et eget forvalterteam skal plukke ut aksjer de tror vil gi bedre avkastning enn børsindeksen.

– Kundene har krav på tilbakebetaling

Forbrukerrådet mener imidlertid imidlertid at kundene har betalt for en ekspertise de ikke har fått: Ifølge Forbrukerrådet har alle de tre fondene i perioden 1. januar 2010 til 31. desember 2014 blitt forvaltet passivt – som såkalte indeksfond.

Dette er fond som automatisk speiler børsens indeks, og som dermed er langt billigere enn aktive aksjefond.

Forbrukerrådet mener derfor at småsparerne er blitt lurt til å betale for mye.

– DNBs påståtte aktive fond er seks ganger dyrere enn deres passivt forvaltede indeksfond. Vi mener at kundene har krav på å få tilbakebetalt prisdifferansen. DNB avviste alle kravene i februar 2016 og vi tar derfor banken til retten, opplyser Forbrukerrådet.

Har betalt for ekspertise

Et aktivt fond er mer krevende og dyrere å drive, ettersom forvalterne er aktive på markedet. De plukker aksjoner som de tror kan gå bedre enn børsen, men fondet har også høyere risiko. Kunden betaler for tilgang til denne børs-ekspertisen.

Indeksfond følger mekanisk en aksjeindeks. Aksjene i fondet er til enhver tid det samme som aksjeindeksen, og kostnadene ved å drive fondet er lave.

Forbrukerrådet varslet allerede i januar i år at de ville gå til sak mot DNB på vegne av over 100.000 småsparere.

DNB: – Har ikke mottatt noen stevning

DNB har sendt følgende pressemelding til NRK som kommentar til stevningen.

«Forbrukerrådet har i dag publisert informasjon om sitt varslede søksmål mot DNBs norske aksjefond på sine nettsider.

DNB har fortsatt ikke mottatt noen stevning, og Forbrukerrådet har bekreftet overfor DNB at denne ikke er ferdig.

Forbrukerrådet bekreftet også i dag overfor DNB at publiseringen av artiklene på nett skjedde ved en feiltagelse. Artiklene ble så avpublisert, og deretter publisert igjen.

Feilen fikk uansett den effekten at mange av landets medier skrev en sak om søksmålet, uten at DNB har sett stevningen og dermed ikke kan gi noen reell kommentar til saken.Ut fra det som ble publisert i dag, ser det ut til at Forbrukerrådet har endret på tidsperioden det er snakk om, siden de varslet søksmålet for over et år siden.

I tillegg ser det ut til at de inkluderer flere fond enn først varslet.

DNB har hele tiden avvist kravet om tilbakebetaling av honorarer og mener det ikke er grunnlag for søksmålet.DNB imøteser det endelige stevningsdokumentet fra Forbrukerrådet og vil kommentere substansen i saken når dette foreligger.»

DNB har tidligere avvist at småsparerne i fondet DNB Norge har krav på erstatning.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger