Hopp til innhold

– ​​​​​​Vedum kan flire, men dette er vår arbeidsplass

SV varsler omkamp om veimilliardene i budsjettforhandlingene – og vil ha tryggere hverdagsveier. Yrkessjåfør Jack-Magne kunne ikke vært mer enig.

E6 i Sørfold har blitt kalt både «krøttersti» og «gruvesjakt».

Men dette er arbeidsveien til Jack-Magne Aanes Andreassen.

Hvis jeg skal si det veldig fint er det en utfordring, skal jeg være ærlig er det et helvete, sier han.

Andreassen kjører tonnevis av kvarts hver dag til og fra fabrikken i Drag i Hamarøy.

Først kjører han steinen hundrevis av kilometer nord for rensing, deretter kjører han steinen sør, der det blir lasta om bord i båter og skippa ut i verden.

For trailersjåføren vil det si at han har 76 tunnelpasseringer hver dag.

Jack-Magne Aanes Andreassen er trailersjåfør og kjører E6 Sørfold hver dag. Her sitter han i førerhuset med grønne gardiner.

Jack-Magne Aanes Andreassen er trailersjåfør og kjører E6 Sørfold hver dag.

Foto: Jack-Magne Aanes Andreassen / Privat

Vår hverdag gjennom tunnelene er å balansere på en knivsegg. Vedum kan sitte der og flire, men dette er vår arbeidsplass.

Gjennom Nasjonal transportplan foreslo forrige regjering å bruke 9,6 milliarder kroner til strekningen.

Og så sent som 10. mai i år satt Statens vegvesen veien på topp 3-listen over prioriterte prosjekter.

Men i statsbudsjettet var det ingen penger til bygging.

E6 i Sørfold utsettes – igjen.

– Jeg blir alvorlig provosert og forbanna når de setter til side en så viktig vei. De vet ikke hva de snakker om når de sitter der nede på Løvebakken.

Les også Vedum fikk sitte på i «gruvesjaktene» på E6: – Glad jeg ikke var sjåfør

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Arnfinn Vangen kjører E6 gjennom Sørfold.

– Vri de store summene

Mona Fagerås er stortingsrepresentant for SV i Nordland.

Hun er helt enig med Aanes Andreassen og sier at partiet kommer til å kreve at regjeringen prioriterer annerledes.

Dessverre har ikke regjeringen vært villig til å ta grepene innenfor sektoren som vi mener er nødvendig; Nemlig å vri de store summene fra de dyre, miljøfiendtlige firefeltsprosjektene og over til trygge hverdagsveier.

I stedet velger regjeringen i sitt forslag til budsjett å fortsette å bevilge penger til motorveiprosjekter som Hordfast i Vestland og E6 Moelv–Øyer i Ringsaker, forteller Fagerås.

Sistnevnte er en ny firefelts motorvei gjennom et naturreservat.

Samtidig blir prosjekt som Fagerås mener handler om trafikksikkerhet, som fellesprosjektet Vossabanen/E16, Arna Stanghelle i Vestland og E6 gjennom Sørfold i Nordland, satt på vent.

Fylkesråd for næring – Mona Fagerås (SV)

Mona Fagerås, stortingsrepresentant for SV i Nordland, varsler omkamp i prioriteringene til samferdsel i statsbudsjettet.

Nye motorveier skaper mer privatbilisme og økte klimagassutslipp, de er arealkrevende og dyre.

Vi er derfor nødt til å nedskalere unødvendige motorveiprosjekter og heller prioritere eksisterende veier og ha trafikksikring i høysetet, sier Fagerås.

Stortingsrepresentanten sier som sin partileder at de hadde forventet en ny politikk med en ny regjering.

Sjåførene frakter også farlig gods. Det kan være alt fra sprengstoff til bensin. – Hvis en bil går i en fjellvegg kan det utløse en katastrofe som ingen har tenkt på, sier Andreassen.

Og for å hjelpe dem med det har SV laget sin egen kuttliste der de lister opp hvilke prosjekter de mener regjeringa ikke bør prioritere.

E18 prosjektet inn til Oslo fra Vestøy topper denne lista.

Mens veien som ofte blir kalt en krøttersti, E6 i Sørfold, mener de bør prioriteres.

– Ikke enig

I statsbudsjettet for 2022 ble det satt av midler til forberedende arbeid for å sikre at flere prosjekt i Nasjonal transportplan 2022–2033 kunne bli klare for anleggsstart.

Dette gjaldt blant annet E6 Megården–Mørsvikbotn.

Men med regjeringens budsjettforslag blir det foreløpig ikke noe av veien.

Samferdselspolitisk talsperson i Senterpartiet, Erling Sande, sier likevel at han er enig med Fagerås i SV om at E6 i Sørfold er et viktig prosjekt.

– Det som er grunnen til at det er skubba ut i tid er at vi rett og slett ikke kan bruke så mye penger på samferdsel som vi trodde for kort tid siden.

Erling Sande (Sp) på E39 ved Gullkista i Gloppen.

Senterpartiets Erling Sande, her avbildet på E39 ved Gullkista i Gloppen.

Foto: Bård Siem / NRK

Men hvorfor har dere prioritert store miljøfiendtlige veier fremfor hverdagsveiene?

– Jeg er ikke enig i at hverdagsveiene er nedprioritert. Selv i et ganske trangt budsjett har vi skjermet det som går på drift og vedlikehold av veier som små utbedringstiltak, slik folk merker i sine veier.

Sande sier at noen av de store prosjektene blir forsinket, men at Senterpartiet fremdeles ønsker å realisere dem. Men de ikke kan bruke så mye statlige midler at de får ukontrollerte lønns, -rente og prisvekst.

– For å hindre det må vi ta ned den offentlige pengebruken akkurat nå.

– Men jeg har stor forståelse for de som har veien som sin arbeidsplass og som bruker veien til hverdags er skuffet. Men det er ikke snakk om å stoppe eller putte noen prosjekt i en skuff, insisterer han.

Les også Gir 10 milliarder til gigantisk veiprosjekt i Nord-Norge

Tunneler i Sørfold

Nå skal det forhandles om budsjettforslaget. Sande er også leder for samferdselskomiteen, og venter innspill fra mange parter.

Primært skal de forhandle med SV for å prøve å få et flertall. Derfor er det ikke gitt at krøtterstien må forbli en krøttersti.

– Hvis det er dette SV løfter frem som førsteprioritert blir dette tema også i forhandlingene. Så får vi avvente hva som blir utfallet av dem, sier Sande.

Les også Politikerne var sjokkert over John-Arilds (18) arbeidsplass – likevel ble den bortprioritert

John-Arild Karlsen

Nestenkollisjoner er hverdagskost

Men mens politikerne skal diskutere er nestenkollisjoner er hverdagskost for trailersjåførene som kjører på E6 i Nordland.

– I formiddag hold jeg på å få en rett i kjeften. Det var på centimeteren. Han var borti tunneltaket med hengeren. Det skjer hver dag, sier Jack-Magne Aanes Andreassen.

Trailersjåføren mener det ikke er politikernes fortjeneste at det ikke skjer flere ulykker.

Flere av tunnelene har nemlig ikke engang rømningsvei. Den lengste tunnelen er 4,2 km.

– Årsaken til at det ikke skjer flere ulykker er kvaliteten på sjåførene. Vi er en gjeng veldig erfarne sjåfører som lirker oss gjennom hovedåren i Nord-Norge. Den er så smal at du må dra skuldrene når du møter andre storbiler.