Hopp til innhold

Sjekk vegvesenets topp 20-liste: Disse veiprosjektene bør prioriteres først

For første gang har Statens vegvesen laget en anbefalt rekkefølge av store veiprosjekter på oppdrag fra regjeringen. De mener fire veistrekninger er overmoden for oppstart.

To vogntog som møtes i en av Sørfolds mange smale og mørke tunneler. Nå skal strekningen på E6 bli mye bedre, og regjeringen ønsker å åpne lommeboken på vidt gap for å få det til.

E6 gjennom Sørfold nord i Nordland har de siste årene vært utsatt for flere alvorlige trafikkulykker. De lave, mørke og trange tunnelene oppfyller ikke dagens sikkerhetskrav.

Foto: TORBJØRN BROVOLD / NRK

I forrige uke ble det klart at flere veiprosjekter kan bli satt på vent grunnet krigen i Ukraina.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har bedt Statens vegvesen gå gjennom alle sine planer og prioriteringer på nytt.

Les også E6 gjennom Sørfold settes på vent: – Vi blir holdt for narr

Dette for å få enda mer klarhet i hva departementet skal prioritere når de skal levere revidert nasjonalbudsjett i midten av mai.

– Vi har bedt Statens vegvesen se om det er grunnlag for en annen prioritering av totalporteføljen; hvilke prosjekter som skal være med videre, sier Nygård til NRK.

Statens vegvesen legger i dag frem sin topp 20 liste med deres prioriterte veiprosjekter for 2023–2027.

Disse prosjektene topper listen:

Illustrasjon tunnelportal Verpen Oslofjordforbindelsen.

E134 Oslofjordforbindelsen (Viken), 5,83 milliarder kroner (illustrasjon)

Trafikkulukke ved Hylland i Nærøydalen i Aurland

E134 Røldal – Seljestad (Vestland), 3,34 milliarder

Nye E6 gjennom Sørfold

E6 Megården – Mørsvikbotn (Nordland), 10,27 milliarder

Røldal – Seljestad

E134 Røldal – Seljestad (Vestland), 3,34 milliarder

Topper listen

Prioriteringslisten inneholder 20 veiprosjekter over hele landet.

Den statlige økonomiske rammen til Statens vegvesen i 2022–27 er på om lag 200 milliarder kroner.

På topp i årets prioriteringsliste er fire prosjekter som vurderes som helt klare for oppstart.

– Dette er prosjekter som er klar til politisk behandling, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Prosjektene er vurdert ut fra plan-status, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger.

Tunnelsikkerhetsforskriften er en viktig faktor. Sammen med nasjonale beredskapshensyn, ifølge Vegvesenet.

Se hele listen her:

Vegvesenets prioritering av store veiprosjekter

Vegvesenets prioritering av store veiprosjekter Pri

Prosjekt

Sted

Kostnadsprognose (milliarder)

1

E134 Oslofjordforbindelsen (byggetrinn 2)

Frogn og Asker (Viken)

5,83

2

E134 Røldal – Seljestad

Ullensvang (Vestland)

3,34

3

E6 Megården – Mørsvikbotn

Sørfold (Nordland)

10,27

4

E16 Hylland – Slææn

Aurland og Voss (Vestland)

1,64

5

E134 Saggrenda – Elgsjø

Kongsberg (Viken) og Notodden (Vestfold og Telemark)

2,44

6

E45 Kløfta

Alta (Troms og Finnmark)

1,23

7

E16 Arna – Stanghelle

Vaksdal og Bergen (Vestland)

14,93

8

E39 Ådland – Svegatjørn (Hordfast)

Stord, Tysnes og Bjørnafjorden (Vestland)

41,14

9

E18 Retvet – Vinterbro

Nordre Follo og Ås (Viken)

8,39

10

E39 Ålesund – Molde (Møreaksen)

Ålesund, Vestnes og Molde (Møre og Romsdal)

26,54

11

E134 Dagslett – kryss E18

Lier (Viken)

4,16

12

E10 Nappstraumen – Å

Flakstad og Moskenes (Nordland)

1,28

13

E39 Volda – Furuene

Volda (Møre og Romsdal)

1,10

14

E39 Storhaugen – Førde

Sunnfjord (Vestland)

3,29

15

Rv. 22 Glommakryssing

Lillestrøm (Viken)

3,22

16

Rv. 5 Erdal – Naustdal

Sunnfjord (Vestland)

2,29

17

E39 Ålgård – Hove

Gjesdal og Sandnes (Rogaland)

4,25

18

E8 Flyplasstunnelen Tromsø

Tromsø (Troms og Finnmark)

1,96

19

Rv. 36 Skjelsvik – Skyggestein

Porsgrunn og Skien (Vestfold og Telemark)

5,77

20

Rv. 19 Moss

Moss (Viken)

Ekspander/minimer faktaboks

– Ekstremt viktig

Som nummer på to på lista ligger E134 mellom Røldal og Seljestad i Vestland.

Veien er ofte stengt på grunn av ulykker og vær, spesielt på vinterstid.

Ordfører i Ullensvang, Roald Aga Haug (Ap), sier han er fornøyd, men ikke overrasket.

Ordførar Roald Aga Haug

Ordfører i Ullensvang, Roald Aga Haug, er fornøyd med prioriteringene.

Foto: Lidvard Sandven

– Jeg har egentlig forventet at vegvesenet kom til å prioritere Seljestad - Røldal. Hele prosjektorganisasjonen står klar, så nå håper jeg at myndighetene følger det opp.

– Hvor viktig er dette for regionen?

– Ekstremt viktig. Denne strekningen har vært på toppen av vår prioriteringsliste i mange år, så dette er helt avgjørende for oss.

Må en politisk beslutning til

Nå skal Vegvesenet vurdere riksveiprosjekter over en milliard kroner i Nasjonal transportplan en gang i året.

Vurderingen gjøres før en eventuell oversendelse til politisk behandling.

Ingrid Dahl Hovland

Ingrid Dahl Hovland er vegdirektør i Statens vegvesen.

Foto: C.F. Wesenberg

– I en prioriteringsplan kan det være prosjekter som skifter plass dersom nytteverdien øker og kostnadene går ned, sier vegdirektøren.

Det er politikerne som beslutter når et veiprosjekt kan starte opp.

Økte råvarepriser

Krigen i Europa har forsterket en utvikling de siste årene med dyrere råvarer. Dette har blant annet rammet anleggsbransjen.

Det burde likevel ikke føre til stopp i prosjekter som strekker seg over år, mener Lastebilforbundet.

Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund

Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Norges lastebilforbund reagerer på at overmodne prosjekter settes på vent.

Foto: Ole-Fredrik Lambertsen / NRK

– Krigen i Ukraina varer ikke evig. Prosjektet i Sørfold strekker seg over ti år, så selv om vi har litt nedgangstider i økonomien nå og litt høyere dieselpriser, så kan vi ikke stoppe all aktivitet på grunn av dette.

Det mener Frank Lauritz Jensen i Norges Lastebileier-Forbund.

– Vi har ikke råd til å la folk dø på veiene fordi politikerne ikke evner å ta en beslutning.

Vegvesenet ønsker å finne løsninger for de dyre kostnadene.

– Vegvesenet ønsker å samarbeide med bygg- og anleggsbransjen for å finne et fornuftig kostnadsnivå gjennom en krevende periode. Det er viktig for verdiskaping og arbeidsplasser i hele landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland