I forrige uke ble det klart at flere veiprosjekter kan bli satt på vent grunnet krigen i Ukraina.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har bedt Statens vegvesen gå gjennom alle sine planer og prioriteringer på nytt.
Dette for å få enda mer klarhet i hva departementet skal prioritere når de skal levere revidert nasjonalbudsjett i midten av mai.
– Vi har bedt Statens vegvesen se om det er grunnlag for en annen prioritering av totalporteføljen; hvilke prosjekter som skal være med videre, sier Nygård til NRK.
Statens vegvesen legger i dag frem sin topp 20 liste med deres prioriterte veiprosjekter for 2023–2027.
Disse prosjektene topper listen:
Topper listen
Prioriteringslisten inneholder 20 veiprosjekter over hele landet.
Den statlige økonomiske rammen til Statens vegvesen i 2022–27 er på om lag 200 milliarder kroner.
På topp i årets prioriteringsliste er fire prosjekter som vurderes som helt klare for oppstart.
– Dette er prosjekter som er klar til politisk behandling, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Prosjektene er vurdert ut fra plan-status, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger.
Tunnelsikkerhetsforskriften er en viktig faktor. Sammen med nasjonale beredskapshensyn, ifølge Vegvesenet.
Se hele listen her:
– Ekstremt viktig
Som nummer på to på lista ligger E134 mellom Røldal og Seljestad i Vestland.
Veien er ofte stengt på grunn av ulykker og vær, spesielt på vinterstid.
Ordfører i Ullensvang, Roald Aga Haug (Ap), sier han er fornøyd, men ikke overrasket.
– Jeg har egentlig forventet at vegvesenet kom til å prioritere Seljestad - Røldal. Hele prosjektorganisasjonen står klar, så nå håper jeg at myndighetene følger det opp.
– Hvor viktig er dette for regionen?
– Ekstremt viktig. Denne strekningen har vært på toppen av vår prioriteringsliste i mange år, så dette er helt avgjørende for oss.
Må en politisk beslutning til
Nå skal Vegvesenet vurdere riksveiprosjekter over en milliard kroner i Nasjonal transportplan en gang i året.
Vurderingen gjøres før en eventuell oversendelse til politisk behandling.
– I en prioriteringsplan kan det være prosjekter som skifter plass dersom nytteverdien øker og kostnadene går ned, sier vegdirektøren.
Det er politikerne som beslutter når et veiprosjekt kan starte opp.
Økte råvarepriser
Krigen i Europa har forsterket en utvikling de siste årene med dyrere råvarer. Dette har blant annet rammet anleggsbransjen.
Det burde likevel ikke føre til stopp i prosjekter som strekker seg over år, mener Lastebilforbundet.
– Krigen i Ukraina varer ikke evig. Prosjektet i Sørfold strekker seg over ti år, så selv om vi har litt nedgangstider i økonomien nå og litt høyere dieselpriser, så kan vi ikke stoppe all aktivitet på grunn av dette.
Det mener Frank Lauritz Jensen i Norges Lastebileier-Forbund.
– Vi har ikke råd til å la folk dø på veiene fordi politikerne ikke evner å ta en beslutning.
Vegvesenet ønsker å finne løsninger for de dyre kostnadene.
– Vegvesenet ønsker å samarbeide med bygg- og anleggsbransjen for å finne et fornuftig kostnadsnivå gjennom en krevende periode. Det er viktig for verdiskaping og arbeidsplasser i hele landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland