Der Lågen renner ut i Mjøsa, er det et spesielt naturområde: Lågendeltaet naturreservat.
Det er preget av våtmark og rikt dyreliv. De øyene som ikke er dyrket er bevokst med uframkommelig buskas.
Gjennom deltaet er det planlagt en ny, firefelts E6 med 110-sone.
– Vi får ikke engang lov til å padle i deler av deltaet i hekketiden. Nå vil de bygge motorvei rett ved her, sier Hilde Rindal, en av kajakkpadlerne som bruker området mye.
Vegen er en del av regjeringens satsing på hovedvei mellom Oslo og Nordvestlandet.
Samferdselsdepartementet peker på sterk trafikkvekst og flere dødsulykker som viktige grunner til å bygge ny E6 på strekningen.
Dessuten blir det ti minutters kortere kjøretid.
Vårt Land har også skrevet om E6-planene gjennom deltaet.
Firefelts motorveg gjennom hekkeområde
Vegen er planlagt i bru rett over elvedeltaet, som ble fredet som naturreservat i 1990.
Professor i biologi, Dag Hessen, mener forslaget om ny E6 viser at naturen ikke har noe rettsvern.
– En fredning betyr til syvende og sist lite. Det er så lett å tenke at vi må bevare regnskogen og natur andre steder enn her, sier Hessen.
Han sier at det som er i ferd med å skje i Lågendeltaet, viser hvor svakt naturen står.
– Det er fort gjort å peke på regnskogen og Great Barrier Reef. Men vi glemmer å tenke på at summen av tapt natur, er alle nålestikkene som settes. Her er det i tillegg snakk om et vernet område, sier Hessen.
Den siste tida har flere fått øynene opp for vegen som skal bygges gjennom reservatet. I vinter ble aksjonsgruppa Lågendeltaets Venner stiftet. Flere i gruppa sitter også i kommunestyret.
Torbjørn Dahl er leder og MDG-politiker.
Han sier at de kjemper for å stoppe hele vegutbygginga.
– Det er fortsatt mulig for politikerne å sette foten ned. Det er ikke gitt dispensasjon til bygging i det vernede området, og vi kommer til å gå til sak dersom det blir gitt løyve, sier Dahl.
Regjeringens satsing
Prisen på strekningen mellom Moelv og Øyer er på rundt 11 milliarder kroner, og det er Nye Veier AS som har fått ansvaret for å prosjektere og bygge.
Kritikerne mener at vi ikke trenger vegen i det hele tatt.
Særlig er de motstandere av at vegen er planlagt gjennom det verna området.
Øyvin Aamodt i Rødt mener politikerne har all mulig grunn til å stoppe vegen, og at kommunepolitikere har flere valg enn å bare stemme over hvilken trasé de ønsker.
– Vi kan faktisk stemme for å stoppe hele arbeidet. En tredjedel av kommunestyret stemte for nettopp det ved forrige kommunestyremøte. Får vi åtte stemmer til, har vi flertall, sier han.
– Vegen kommer uansett
Terje Rønning (V) er varaordfører i Lillehammer. Han sier at han respekterer at enkelte ønsker å utsette hele saken, men sier at vegen kommer uansett. Den er vedtatt i Stortinget.
Ifølge Rønning var det i sin tid et reelt alternativ å legge E6 gjennom Østerdalen i stedet for Gudbrandsdalen, og at målet for dem den gangen var å beholde hovedfartsåren gjennom Lillehammer.
Han sier at det nå er viktig å påvirke hvordan resultatet av vegen blir.
– Ved å delta aktivt nå, så kan vi ha en hånd på rattet. Ved å stemme for å stoppe bygginga så kan vi miste denne muligheten, sier han.
Mener vegen blir positiv for byen
Øyvind Moshagen i Nye Veier er prosjektdirektør for E6 i Mjøsregionen.
Han sier at vegen blir positiv for Lillehammer, fordi den vil fjerne mye av gjennomgangstrafikken.
– Ved å legge tungtrafikken utenom selve byen, blir man kvitt støy og klimautfordringer, sier Moshagen.
Han sier at de utfører på oppdrag fra regjeringen, og at de skal bygge vegen så skånsomt som mulig gjennom det verna området.
– Det kan diskuteres om det kan gjøres skånsomt, men nå har vi nettopp bygget gjennom Åkersvika naturreservat på Hamar med gode resultater. Men det å bruke en gravemaskin er tøffe saker uansett, sier han.
Direktøren bekrefter at søknaden om dispensasjon fra naturvernet ikke er søkt om, men at det jobbes med det.
– Må avveie ulike hensyn
Statssekretær Ingvild Ofte Arntsen (KrF) i samferdselsdepartementet skriver i en e-post til NRK at departementet ikke har hatt en direkte rolle i dette planarbeidet.
– Men departementet kan på generelt grunnlag si at når nye veistrekninger planlegges er det ofte flere interesser som skal tas hensyn til.
Hun skriver videre at det er en del av plansystemet å avveie ulike hensyn mot hverandre, som eksempelvis jordvern, naturverdier og trafikksikkerhet.
Arntsen påpeker at hun har inntrykk av at det har vært en omfattende og god prosess i planleggingen av denne strekningen, der lokale og statlige myndigheter med innsigelseskompetanse har vært involvert i flere runder.
– Den nåværende planen er noe forskjellige sektormyndigheter har kunnet akseptere. Nå er det selskapet Nye Veier som har fått i oppdrag om å følge opp planen og realisere en trygg og god vei, skriver hun.
Departementet opplyser også at aksjonsgruppens intensjon om å gå til sak ved en eventuell dispensasjon til orientering.