Det kan være spennende å besøke en gruvesjakt.
Det kan være morsomt å traske opp en krøttersti.
E6 i Sørfold har blitt kalt både «krøttersti» og «gruvesjakt».
Men det er ikke positivt fortegn foran disse kallenavnene.
– Det er trangt. Hvis det kommer store vogntog imot og du er litt sliten, så er det fort gjort å dunke borti, sa Vedum etter at han besøkte veien i 2020.
Etter flere år med utsettelser kom lovnaden i mars 2021. Gjennom Nasjonal transportplan satt forrige regjering av 9.6 milliarder kroner til strekningen.
Så sent som 10. mai i år satt Statens vegvesen veien på topp 3-listen over prioriterte prosjekter.
Men i dag kom kontrabeskjeden gjennom statsbudsjettet.
E6 i Sørfold utsettes, igjen.
Trist å representere regjeringsparti
Reaksjonene har ikke latt vente på seg.
Ordføreren i Sørfold, Gisle Erik Hansen (Sp), er svært skuffet over det hans egen partileder la frem torsdag formiddag.
– Vi hadde forventet at strekningen skulle bli prioritert denne gangen. Det er åpenbare mangler, sier han til NRK:
– Jeg skal ikke bruke de ordene som er inni meg. Men ja, jeg er direkte skuffet.
At Bodø får mange millioner til å flytte flystripa 900 meter mener han også går utover distriktene utenfor Nordlands største by.
– Det er uheldige virkninger. Flyplassprosjektet virker drenerende på områdene rundt. Det blir ikke satsing på distriktet, men satsing på sentrum og byutvikling.
Ordføreren i Hamarøy, Britt Kristoffersen (Sp), er også skuffet over nyheten fra egen partileder.
– Vi er helt avhengige av å reise gjennom Sørfold for å komme oss til by og alle tjenester vi bruker i Salten. Det er ingen omkjøringsmuligheter, sier hun og legger til:
– Her reiser politi og ambulanse forbi med mine innbyggere og de kommer seg ofte ikke frem. Jeg er veldig, veldig skuffet i dag.
– Hvordan er det å være ordfører for Senterpartiet i dag?
– Jeg synes det er trist å være ordfører for et parti i regjering på en sånn dag.
Landet blir delt i to om noe skjer
Lærlingen John-Arild Karlsen kjører trailer langs strekningen.
– Det gjelder å ha is i magen. Ta tiden til hjelp. Det er vi nødt til, forklarer Karlsen.
– Vi har et veldig dårlig nettverk på veiene nordover. Vi som kjører her må samarbeide med hverandre for å få det til.
– Hva tenker du om at den nye foreslåtte veien ikke ble med i statsbudsjettet?
– Det er veldig synd. Blir det stopp på denne veien er det ingen andre måter å komme seg nordover.
– Landet blir delt i to hvis det skjer noe her.
At andre store prosjekter som ny flyplass i Bodø bli prioritert synes Karlsen er feil.
– Dette er min personlige mening, men det er dumt. Vi har flyplass i Bodø. Ny E6 er noe vi sårt trenger.
Planene var klare i 2015
Det er lite positivt å si om veien som binder Nord-Norge sammen med resten av Norge.
Den har gang på gang blitt kalt farlig.
Allerede i 2015 hadde Statens vegvesen klar planene for en ny trasé. Lokalpolitikerne var også klare.
Arbeidet med E6 i Sørfold kunne egentlig starte, men så kom usikre meldinger fra staten.
Nåværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) var den gang på besøk.
I likhet med de som bruker veien var han bekymret for potensielle utsettelser.
Han mente daværende regjeringen skapte usikkerhet rundt et veiprosjekt det hadde vært stor enighet om.
Nå utsetter Trygve Slagsvold Vedum og regjeringen strekningen.
Burde E6 i Sørfold vært prioritert?
Sa strekningen var lite prioritert – utsetter prosjektet
Trygve Slagsvold Vedum er ikke alene om å ha hatt sterke meninger om E6 i Sørfold.
Også Bjørnar Skjæran (Ap), fiskeri- og havminister, har uttalt seg med tydelig retorikk.
I et høringsnotat fra sommeren 2021 skrev Vegvesenet at lavere fartsgrense ville gi signaler til bilistene om at tunnelene på veien ikke oppfyller dagens standard.
Dette viste hvor lite strekningen har blitt prioritert fram til nå, sa nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran.
– Det viser to ting. For det første hvor viktig det er at vi har prioritert denne strekningen i Nasjonal transportplan (NTP). Samtidig, hvor tonedøvt det er at det finnes partier som mener at prosjektet er unødvendig å realisere, sa han til NRK.
Videre sa han:
– Når Vegvesenet ser seg nødt til å sette ned farten til 60 og 70 kilometer i timen på en strekning det knapt finnes et eneste veikryss, så konkluderer jeg med at vi må bygge denne nye strekningen så fort som mulig.
Mener Nord-Norge har fått en stor andel
Bjørnar Skjæran (Ap) er klar på at det er et stramt budsjett. Samtidig kommer Nordland godt ut, mener han.
– Innenfor et stramt budsjett så er det slik at Nordlands andel og Nord-Norges andel aldri har vært høyere når det gjelder prosjekter som igangsettes i et statsbudsjett. Da er det ikke plass til alt.
– Du har jo uttalt at dette er et prosjekt som må gjennomføres?
– Jeg har sagt mye, og ment mye. Men vi har ikke lovet at dette prosjektet skal være med i det første budsjettet som vi har fått jobbet med fra grunnen av. Dette er et prosjekt som Statens vegvesen prioriterer høyt. Det handler om E6 og sikkerhet, og derfor er jeg ikke det minste redd for at Sørfold-tunnelene skal bli realisert innenfor rimelig tid.
LES OGSÅ: