Hopp til innhold

Politikerne var sjokkert over John-Arilds (18) arbeidsplass – likevel ble den bortprioritert

– Glad jeg ikke var sjåfør, sa Trygve Slagsvold Vedum etter en kjøretur på E6 gjennom Sørfold i Nordland. Nå har han utsatt milliardprosjektet.

John-Arild Karlsen

John-Arild Karlsen (18) er lærling og kjører langs veiene. Han sier det er utfordrende.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Det kan være spennende å besøke en gruvesjakt.

Det kan være morsomt å traske opp en krøttersti.

E6 i Sørfold har blitt kalt både «krøttersti» og «gruvesjakt».

Men det er ikke positivt fortegn foran disse kallenavnene.

– Det er trangt. Hvis det kommer store vogntog imot og du er litt sliten, så er det fort gjort å dunke borti, sa Vedum etter at han besøkte veien i 2020.

Etter flere år med utsettelser kom lovnaden i mars 2021. Gjennom Nasjonal transportplan satt forrige regjering av 9.6 milliarder kroner til strekningen.

Så sent som 10. mai i år satt Statens vegvesen veien på topp 3-listen over prioriterte prosjekter.

Men i dag kom kontrabeskjeden gjennom statsbudsjettet.

E6 i Sørfold utsettes, igjen.

Les også Gir 10 milliarder til gigantisk veiprosjekt i Nord-Norge

Tunneler i Sørfold

Trist å representere regjeringsparti

Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

Ordføreren i Sørfold, Gisle Erik Hansen (Sp), er svært skuffet over det hans egen partileder la frem torsdag formiddag.

– Vi hadde forventet at strekningen skulle bli prioritert denne gangen. Det er åpenbare mangler, sier han til NRK:

– Jeg skal ikke bruke de ordene som er inni meg. Men ja, jeg er direkte skuffet.

Ordfører i Sørfold

Gisle Erik Hansen møter NRK langs E6 etter nyheten om at det ikke blir oppgradering med det første.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

At Bodø får mange millioner til å flytte flystripa 900 meter mener han også går utover distriktene utenfor Nordlands største by.

– Det er uheldige virkninger. Flyplassprosjektet virker drenerende på områdene rundt. Det blir ikke satsing på distriktet, men satsing på sentrum og byutvikling.

Ordføreren i Hamarøy, Britt Kristoffersen (Sp), er også skuffet over nyheten fra egen partileder.

Trangt E6 Sørfold

TRANGT: E6 i Sørfold har ikke mye plass til overs når trailerne kommer kjørende. Likevel er det eneste veien nordover i landet.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

– Vi er helt avhengige av å reise gjennom Sørfold for å komme oss til by og alle tjenester vi bruker i Salten. Det er ingen omkjøringsmuligheter, sier hun og legger til:

– Her reiser politi og ambulanse forbi med mine innbyggere og de kommer seg ofte ikke frem. Jeg er veldig, veldig skuffet i dag.

– Hvordan er det å være ordfører for Senterpartiet i dag?

– Jeg synes det er trist å være ordfører for et parti i regjering på en sånn dag.

Landet blir delt i to om noe skjer

Lærlingen John-Arild Karlsen kjører trailer langs strekningen.

– Det gjelder å ha is i magen. Ta tiden til hjelp. Det er vi nødt til, forklarer Karlsen.

– Vi har et veldig dårlig nettverk på veiene nordover. Vi som kjører her må samarbeide med hverandre for å få det til.

John-Arild Karlsen

John-Arild Karlsen tar tiden til hjelp når han kjører langs E6 i Sørfold.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

– Hva tenker du om at den nye foreslåtte veien ikke ble med i statsbudsjettet?

– Det er veldig synd. Blir det stopp på denne veien er det ingen andre måter å komme seg nordover.

– Landet blir delt i to hvis det skjer noe her.

At andre store prosjekter som ny flyplass i Bodø bli prioritert synes Karlsen er feil.

– Dette er min personlige mening, men det er dumt. Vi har flyplass i Bodø. Ny E6 er noe vi sårt trenger.

Les også Vogntogsjåfører om E6: – Den er som en krøttersti

Den svenske yrkessjåføren Robert Villadsen har sin første vinter på norske veier.

Planene var klare i 2015

Det er lite positivt å si om veien som binder Nord-Norge sammen med resten av Norge.

Den har gang på gang blitt kalt farlig.

Allerede i 2015 hadde Statens vegvesen klar planene for en ny trasé. Lokalpolitikerne var også klare.

Arbeidet med E6 i Sørfold kunne egentlig starte, men så kom usikre meldinger fra staten.

Nåværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) var den gang på besøk.

vedum

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) mente forrige regjeringen skapte unødvendig mye uro rundt en veistrekning det er stor enighet om.

Foto: Kai Rune Kvitstein / NRK

I likhet med de som bruker veien var han bekymret for potensielle utsettelser.

Han mente daværende regjeringen skapte usikkerhet rundt et veiprosjekt det hadde vært stor enighet om.

Nå utsetter Trygve Slagsvold Vedum og regjeringen strekningen.

Burde E6 i Sørfold vært prioritert?

Sa strekningen var lite prioritert – utsetter prosjektet

Trygve Slagsvold Vedum er ikke alene om å ha hatt sterke meninger om E6 i Sørfold.

Også Bjørnar Skjæran (Ap), fiskeri- og havminister, har uttalt seg med tydelig retorikk.

I et høringsnotat fra sommeren 2021 skrev Vegvesenet at lavere fartsgrense ville gi signaler til bilistene om at tunnelene på veien ikke oppfyller dagens standard.

To vogntog som møtes i en av Sørfolds mange smale og mørke tunneler. Nå skal strekningen på E6 bli mye bedre, og regjeringen ønsker å åpne lommeboken på vidt gap for å få det til.

E6 i Sørfold er trang og kalles ofte farlig.

Foto: TORBJØRN BROVOLD

Dette viste hvor lite strekningen har blitt prioritert fram til nå, sa nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran.

– Det viser to ting. For det første hvor viktig det er at vi har prioritert denne strekningen i Nasjonal transportplan (NTP). Samtidig, hvor tonedøvt det er at det finnes partier som mener at prosjektet er unødvendig å realisere, sa han til NRK.

Videre sa han:

– Når Vegvesenet ser seg nødt til å sette ned farten til 60 og 70 kilometer i timen på en strekning det knapt finnes et eneste veikryss, så konkluderer jeg med at vi må bygge denne nye strekningen så fort som mulig.

Mener Nord-Norge har fått en stor andel

Bjørnar Skjæran (Ap) er klar på at det er et stramt budsjett. Samtidig kommer Nordland godt ut, mener han.

– Innenfor et stramt budsjett så er det slik at Nordlands andel og Nord-Norges andel aldri har vært høyere når det gjelder prosjekter som igangsettes i et statsbudsjett. Da er det ikke plass til alt.

Du har jo uttalt at dette er et prosjekt som må gjennomføres?

– Jeg har sagt mye, og ment mye. Men vi har ikke lovet at dette prosjektet skal være med i det første budsjettet som vi har fått jobbet med fra grunnen av. Dette er et prosjekt som Statens vegvesen prioriterer høyt. Det handler om E6 og sikkerhet, og derfor er jeg ikke det minste redd for at Sørfold-tunnelene skal bli realisert innenfor rimelig tid.

LES OGSÅ:

Les også Kunder får betalt hvis de bruker mer strøm – samtidig taper strømselskapet titalls millioner

Illustrasjonen viser noen som bruker mye strøm. Mange komponenter som bruker strøm står på samtidig.

Les også Her kan russiske trålarar ligge side om side med kystvakta

Kystvaktskip og russisk tråler