– Det norske reiselivet må bli flinkere til å tilby turistene både opplevelse og lokal mat, sier Audun Pettersen, avdelingsleder for Innovasjon Norges reiselivsavdeling.
Reiselivet fikk klare oppfordringer fra Innovasjon Norge under Reiselivskonferansen i Ålesund som begynte torsdag og varer til fredag ettermiddag.
Pettersen peker på at satsingen ikke er kommersiell nok.
– Reiselivsaktørene må tenke mye mer kommersielt og mer samarbeid mellom aktørene, slik at de får frem de kommersielle pakkene ut mot turistene, sier Pettersen.
LES OGSÅ:
– Reiselivsaktørene sitter på hver sin tue
Audun Pettersen holdt foredrag under konferansen om hvordan en skal vi skape vekst i reiselivet – til lands og til vanns.
– I dag sitter reiselivsaktørene på hver sin tue og tenker: «Jeg vil holde på med mitt"». De ser ikke samarbeidsbiten sier Pettersen.
Han mener at i stedet for å ta utgangspunkt i eget produkt og tenke hvilke marked kan en gå på, må aktørene fokusere på hva turistene vil ha.
Og de ønsker opplevelse når de kommer til Norge.
– Halvparten av dem som går i land har ikke booket noe når de kommer. Da hjelper det ikke at butikkene er stengt og aktivitetene ikke er der, sier Pettersen.
I tillegg til flere aktiviteter mener avdelingslederen at turistene må bli informert om den lokale maten når de kommer til et sted.
– Det er sjelden turistene får tak i lokal mat, men mange overnattingssteder har begynt å tenke i den retningen. Vi må bli flinke til å dra frem de aktørene som satser på lokal mat, sier Pettersen.