NRK Meny
Normal

– Norske reiselivsaktører må tenke på hva turistene vil ha

Halvparten av turistene som går i land har ikke booket noe når de kommer. Da må det norske reiselivet bli flinkere til å tilby turistene opplevelse og lokal mat mener Innovasjon Norge.

Cruiseskip og hurtigruteskip i Geiranger

Turistene vil ha opplevelse og når de kommer til Norge, og da må reiselivsaktørene bli flinkere til å samarbeide, mener Innovasjon Norge.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

– Det norske reiselivet må bli flinkere til å tilby turistene både opplevelse og lokal mat, sier Audun Pettersen, avdelingsleder for Innovasjon Norges reiselivsavdeling.

Audun Pettersen

Audun Pettersen i Innovasjon Norge har klare oppfordringer til det norske reiselivet.

Foto: Privat

Reiselivet fikk klare oppfordringer fra Innovasjon Norge under Reiselivskonferansen i Ålesund som begynte torsdag og varer til fredag ettermiddag.

Pettersen peker på at satsingen ikke er kommersiell nok.

– Reiselivsaktørene må tenke mye mer kommersielt og mer samarbeid mellom aktørene, slik at de får frem de kommersielle pakkene ut mot turistene, sier Pettersen.

LES OGSÅ:
Vil ha færre reiselivsselskap

– Reiselivsaktørene sitter på hver sin tue

Audun Pettersen holdt foredrag under konferansen om hvordan en skal vi skape vekst i reiselivet – til lands og til vanns.

– I dag sitter reiselivsaktørene på hver sin tue og tenker: «Jeg vil holde på med mitt"». De ser ikke samarbeidsbiten sier Pettersen.

Han mener at i stedet for å ta utgangspunkt i eget produkt og tenke hvilke marked kan en gå på, må aktørene fokusere på hva turistene vil ha.

Raumabanen ved Romsdalshorn

Raumabanen ved Romsdalshorn.

Foto: Leif Jonny Olestad

Og de ønsker opplevelse når de kommer til Norge.

– Halvparten av dem som går i land har ikke booket noe når de kommer. Da hjelper det ikke at butikkene er stengt og aktivitetene ikke er der, sier Pettersen.

I tillegg til flere aktiviteter mener avdelingslederen at turistene må bli informert om den lokale maten når de kommer til et sted.

– Det er sjelden turistene får tak i lokal mat, men mange overnattingssteder har begynt å tenke i den retningen. Vi må bli flinke til å dra frem de aktørene som satser på lokal mat, sier Pettersen.