Rasoverbyggene ble naturligvis bygd for å sikre trafikantene. Og visst har det blitt tryggere å være bilist gjennom den vakre, men sterkt trafikkerte nordmørsdalen. Men for syklister og gående har rasoverbyggene blitt rene trafikkmarerittet
– Dette er både trangt og trafikkfarlig. Jeg er livredd, utbryter Tor Solheim i Flatvad og Fantstranda grendelag fra sykkelsetet da han prøver å trø seg gjennom rasoverbygget på Flatvad.
En trailer presser ham helt inn til betongveggen i overbygget. For sikkerhets skyld går Solheim av sykkelen og lener seg bort fra bilen som passerer.
– Altfor mørkt og trangt, er hans konklusjon.
Klar beskjed
Så hva gjør man når tungtransporten øker og øker, og rasoverbyggene står mellom de rundt 60 husstandene og tilbudene til barn og unge i grenda?
Vegvesenet har foreslått å skilte en mindre trafikkert, men mye lenger omvei for de myke trafikantene.
– Greit nok for sykkelturistene, men ikke for den som daglig skal mellom skole, fotball og kompiser, svarer bygdefolket.
De vil ha utvidede rasoverbygg som sikrer flere enn bilistene.
Tar saken videre
Lokalpolitikerne fikk oppleve rasoverbyggene på nært hold, og høre grendefolkets meninger om det hele.
– Dette er utrygt og kan ikke anbefales for syklister eller gående, slår Stig Rune Andreassen, fast. Han er gruppeleder i Sunndal Frp.
Enden på visa blir at Andreassen lover å ta problemene med rasoverbyggene i Sunndal opp med sine partifeller i samferdselsutvalget i fylket.
– Så vår de se på dette sammen med vegvesenet, og vurdere om det er grunnlag for å gå videre med saken, seier Stig Rune Andreassen.