NRK Meny
Normal

Todalsfjordkryssing neste

Ferjefri kryssing av Todalsfjorden mellom Sunndal og Surnadal blir nå neste store samferdselsprosjekt når Nordøyvegen får klarsignal til bygging.

Ferjeleiet på Kvanne i Surnadal

Hvis det kommer bru over Todalsfjorden, er det ikke bruk for ferjeleiet på Kvanne i Surnadal lenger

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Det finnes ikke penger, men det slukker ikke håpet til de mange som jobber intenst for å slippe ferje mellom Kvanne og Røkkum.

Helt tomt

Kryssinga av Todalsfjorden har stått på andreplassen på lista over store fjordkryssingsprosjekt i Møre og Romsdal etter Nordøyvegen som skal knytte Nordøyane og øyene i Sandøy til fastlandet i Haram.

Nå som alt ser ut til å være klart for bygginga av Nordøyvegen, er det viktig å få politiske signal om hva som skal være neste store prosjekt ut. Onsdag møtes Samferdselsutvalget og kommer til å bekrefte at det neste store prosjektet blir nettopp Todalsfjordprosjektet.

Todalsfjorden

Kommer det bru her vil den binde sammen Sunndal og Surnadal og utvide bo- og arbeidsmarkedet på Indre Nordmøre.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Men i papirene til politikerne går det klart frem at det ikke er penger. Hele prosjektet med tunnel fra Ålvundfjord til Todalsfjorden og bru over til Svinvik vil koste minst 2,4 milliarder kroner. Av dette må fylket og kommunene ut med vel 930 millioner. I tidligere vedtatte investeringsprogram er det satt av 25 millioner på papiret, men slik det er nå, finnes ikke de pengene og dermed må prosjektet skyes ut i tid.

Håper på 2023–2025

Bergsvein Brøske

Daglig leder i Todalsfjordprosjektet, Bergsvein Brøske, pendler hver dag på ferja mellom Kvanne og Røkkum fordi han bor i Surnadal, men jobber i Sunndal.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Bergsvein Brøske pendler hver dag mellom Surnadal og jobben sin på Sunndalsøra. Han setter pris på pausene i salongen på ferja, men er ikke i tvil om at en døgnåpen forbindelse vil har store positive ringvirkninger. Brøske er også daglig leder i Todalsfjordprosjektet og sier at det nå er på tide.

– Det har vært jobbet med dette siden 1938 og de siste 20-åra har vi stått på prioriteringslista for samband i større bo- og arbeidsmarkedsregioner, så når spaden nå settes i jorda for Nordøyvegen, håper jeg at det samme kan skje her mellom 2023 og 2025, sier Brøske.

3. generasjon Talgø håper på gjennomslag

Terje Talgø i Surnadal har både hatt en farfar og far som har jobbet for ferjefri kryssing av fjorden. Han leder en bedrift med 200 ansatte og mener det vil gagne hele regionen at det blir mulig å komme seg mellom Sunndal og Surnadal uten ferje.

Terje Talgø

Terje Talgø driver en bedrift med 200 ansatte og ser store fordeler med å knytte sammen Sunndal og Surnadal til en bo og arbeidsmarkedsregion.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Det vil gi et ferjefritt Indre Nordmøre mellom Sunndal og Surnadal og mot Trøndelag og det blir ferjefritt via Tingvoll til Ytre Nordmøre forklarer Talgø.

Store vekstmuligheter

Det er få om ingen negative reaksjoner på planene. Per Helge Malvik i Sunndal

Per Helge Malvik

Daglig leder i Sunndal Næringsselskap, SUNS, Per Helge Malvik ser for seg en stor vekst på Indre Nordmøre

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Næringsselskap har jobbet med planene i 4 år og sier dette vil få store positive ringvirkninger for hele Nordmøre.

– Næringslivet på Indre Nordmøre går godt og dette vil være en vekstimpuls som ikke bare vil omfatte Sunndal og Surnsdal, men hele regionen, sier Malvik.

I dag 7. juni behandler Samferdselsutvalget i fylkeskommunen saken.