- Jeg sitter igjen med to spørsmål om styreleder Almlids håndtering som jeg vil ha svar på:
- I hvilken grad har styrelederen vært informert om de faktiske forhold i saken?
- Hva var bakgrunnen for å holde vedtaket fra junimøte hemmelig?
spør lederen i Stortingets helse- og omsorgskomite, Harald T.Nesvik (Frp) i en kommentar til NTB.
Les også:
Dramatisk styremøte
Thoresen kunngjorde avgangen sin torsdag under åpningen av helseorganisasjonens styremøte i Stjørdal.
- Jeg føler ikke at tilliten mellom meg og styret er det mest framtredende, sa Thoresen før han takket for seg og forlot møterommet.
Årsaken er rotet i forbindelse med håndteringen av ambulanseanbudene i regionen. I en ekstern rapport fra advokatfirmaet Kvale & Co får Helse Midt-Norge kritikk for å ha brukt regelverket feil. I tillegg skal saken i ettertid vært håndtert feil.
Les også:
Arbeidstakerorganisasjonen Delta mener at Helse Midt-Norge bør bruke denne anledningen til å overta ambulansetjenesten selv.
Nestleder i Delta, Erik Kollerud, mener at dette handler om tillit mellom helseforetaket og befolkningen, og at ambulansetjenesten er en sentral del av sykehusets oppgave.
Erstatningskrav
I alt sju ambulanseselskaper som mistet sine kontrakter, har varslet erstatningskrav mot Helse Midt-Norge.
Så sent som onsdag sa både helseminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) og styreleder for Helse Midt-Norge, Kolbjørn Almlid, at Thoresen hadde deres tillit. Til tross for dette valgte Thoresen å trekke seg.
Les også:
Kommunikasjonsrådgiver Thor Harald Haukås er konstituert i stillingen som adm.dir. til inntil videre.
Advokatfirmaet Kvale & Co har, på oppdrag fra Helse Midt-Norge, gått gjennom håndteringen av avtalene om innkjøp av ambulansetjenester. I rapporten blir det fastslått at søkerne ble behandlet ulikt.
Ulik behandling
Rapporten konkluderer med at de to private ambulanseselskapene Namsos Trafikkselskap og Inntrøndelag ambulanse fikk tilslag på henholdsvis åtte og to anbudskontrakter i strid med konkurransereglementet. Til tross for at andre tilbydere hadde lavere anbud, ble disse to foretrukket.
Rapporten er også sterkt kritisk til at de to selskapene i sommer fikk en kompensasjon for prisøkning på 10 og 10,3 prosent, til sammen 86 millioner kroner, for å dekke inn tarifflønn til sjåførene.
I sju av de åtte kontraktene Namsos Trafikkselskap ble tildelt, ville denne kompensasjonen endret på rangeringen av selskapet i forhold til andre anbudssøkere. Ut fra dette kan det stilles spørsmål om rett leverandør har fått tildelt kontrakt i enkelte av områdene, heter det i rapporten.