Hopp til innhold

Beskrives ikke lenger som en familietur

Etter mye sprikende informasjon om Romsdalseggen, går reiselivsaktørene i området nå sammen om en felles markedsføring av fjellet.

Romsdalseggen

ROMSDALSEGGEN: Over 20 000 besøkte fjellet i 2016. Nå vil reiselivsaktørene sikre en felles og korrekt markedsføring av fjellet.

Foto: Roar Klæt

Hilde Gråberg Bakke

FELLES INFORMASJON: Hilde Gråberg Bakke er reiselivssjef i Romsdal Reiseliv og Handel.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

I fjor ble det debattert om turen over Romsdalseggen ble misvisende markedsført som en familietur, mens den i realiteten var langt tøffere å fullføre.

I forkant av den nye sesongen har reiselivsaktørene i området gått sammen for å gi en samordnet informasjon til de som besøker området, og gjøre turen sikrere.

– Det er viktig at de besøkende får den samme informasjonen og beskrivelsen av turen uansett hvilken nettside de besøker. Vi har valgt å gå bort fra familiebegrepet, for det er fremdeles en luftig tur, som er litt lengre enn vanlige ruter, forteller reiselivssjef i Romsdal Reiseliv og Handel, Hilde Gråberg Bakke.

Det er Romsdal reiseliv og handel som nå skal samordne informasjonen om fjellet, som ble besøkt av over 20 000 mennesker i 2016.

– De fleste opplever det som trygt

Rampestreken

TURISTMÅL: Rampestreken er blant attraksjonene man går Romsdalseggen.

Foto: Matti Bernitz

– Jeg tenker ikke på det som kritikk, men at folk vil Romsdalseggen vel, sier Gråberg Bakke om tilbakemeldingene.

Kritikken har gått på dårlig skilting og merking av turistattraksjonen, og forsøpling som følge av manglende toalett og søppelbøtter.

– Alt dette er viktig. Vi har lagt inn en del sikringspunkt, blant annet over Halsaskaret, men har du en god hånd å holde i, eller en kjetting som sitter godt fast, opplever de fleste det som trygt, sier reiselivssjefen.

Etter planen skal det også stå toaletter på plass til 1. juli på parkeringsplassen i Vengedalen og på Åndalsnes.

Fikk ikke penger

I år ble det for første gang bevilget penger fra staten til Nasjonale turiststier. 32 ulike organisasjoner søkte om midler til utbedring av sitt turmål, men kun fire fikk den innvilget.

Preikestolen, Kjerag, Trolltunga og Gaustatoppen fikk ja fra Miljødirektoratet, mens for eksempel Romsdalseggen må klare seg uten sårt trengte midler.

– Den burde selvfølgelig hvert på første fordelingsrunde, men jeg regner med at vi har en god mulighet til å komme med i neste omgang. Tiltakene vi skal gjøre er påkrevd, og vi må ha midler utenfra for å gjøre de nødvendige tiltakene, sier Gråberg Bakke.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL