Med få timers mellomrom mistet både cruiseskipet Viking Sky og lasteskipet Hagland Captain motorkraften på Hustadvika.
Onsdag kom Sjøfartsdirektoratets rapport i forbinsele med Hagland Captain-havariet. Den slår fast at bølgene kan ha vært opp mot 18 meter høye i området.
Ingen mistenkte
Samtidig konkluderer politiet med at de ikke har noen mistenkte etter hendelsen med cruiseskipet Viking Sky. Skipet kastet loss fra kaia i Kristiansund ved 15-tiden med kurs mot København. Nye opplysninger viser at det kan ha vært opp mot 18 meter høye bølger i området.
Skipet har ligget til kai i Kristiansund for reparasjoner og utbedringer etter skadene det ble påført i uværet på Hustadvika 23. mars.
1373 personer var om bord på Viking Sky da skipet fikk problemer på Hustadvika på romsdalskysten. 474 ble evakuerte i helikopter. Tre personer ble alvorlig skadet. Etter noen dramatiske timer ble cruiseskipet slept i havn i Molde søndag 24. mars i 16.30-tiden.
Inspektører fra Sjøfartsdirektoratet var om bord i skipet tirsdag kveld og så da ingen grunn til å ikke godkjenne videre seilas for skipet. Onsdag ettermiddag forlot skipet Kristiansund.
Politiet er ferdige
Ifølge Bergens Tidende har politiet i Møre og Romsdal gjort ferdig sine undersøkelser og avventer faginstansenes rapporter. Politiet har foreløpig ingen mistenkt eller siktet etter hendelsen.
Det bekrefter politiadvokat Janne Woie, som sier at deler av mannskapet er intervjuet, men at de ikke har snakket med kapteinen ennå.
– Dette er foreløpig en undersøkelsessak. Det betyr at det er forstadiet til en mulig straffesak, men foreløpig er det ikke grunn til å mistenke eller sikte noen, understreker hun.
18 meter høye bølger
Samtidig mens cruiseskipet Viking Sky hadde store problemer mistet også frakteskipet Hagland Captain motorkraften i det samme området. Det var meldt 7-8 meters bølgehøyde i området. Men en rapport i forbindelse med havariet slår fast at bølgene kan i praksis ha vært mellom 15 og 18 meter høye.
Rapporten angir blant andre den norske Kystvakten som kilde til dette.
I rapporten slås det fast at en stor bølge sendte salt sjøvann gjennom ventilasjonssystemene og ned i maskinrommet og skadet aksling-generatoren. Flere sikringer ble slått ut og maskineriet stoppet. Reservegenetatorane var ute av stand til å opprettholde maskin-driften, heter det i rapporten fra Sjøfartsdirektoratet.
Avventer andre instanser
Politiet avventer nå konklusjonene fra Statens havarikommisjon, Sjøfartsdirektoratet og andre instanser før de avgjør om det er grunnlag for å gå videre med saken.
Sjøfartsdirektoratet har tidligere slått fast at lavt oljetrykk var den direkte årsaken til at cruiseskipet Viking Sky fikk motorhavari på Hustadvika.
Tung sjø og uvær på Hustadvika medførte trolig så store bevegelser i tankene på Viking Sky at smøreoljepumpene mistet tilførselen.