NRK Meny
Normal

Oppgitt over langvarige veistenginger

Selv om folk setter pris på trygge veier, mener enkelte at Statens vegvesen til tider er for forsiktige. Uværet «Ole» i helga førte til flere stengte veier, også der raset ikke kom.

Tone Nordvik i fjøset i Eidsdal

Tone Nordvik har de siste dagene hatt ansvar for stellet av 300 geiter på grunn av at fylkesveg 63 mellom Eidsdal og Geiranger ble stengt.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Rasfare og langvarige veistenginger fører til problem både for folk og dyr.

I helga har uværet «Ole» herjet, noe som har ført til flere stengte veier rundt om i landet. I tillegg har det vært stor snøskredfare.

Les også: Stor snøskredfare og mye nedbør
Les også: Stor snøskredfare i fylket

Rasfare og langvarige veistegninger fører til problem både for folk og dyr.

Folk som bor i rastruede områder er oppgitt over at veiene blir stengt i mange dager.

Lang vei

Tone Nordvik arbeider som salgsansavlig på hotell Union i Geiranger. Hun og mannen bor i Eidsdal, men fjøset ligger i Geiranger. Siden mannen ikke var i Geiranger i helga, fikk Tone ansvar for stellet av 300 geiter.

– Jeg hadde helgevakt ved hotellet og da jeg fikk beskjed om at veien var stengt, måtte jeg også ta fjøset morgen og kveld.

Når fylkesveg 63 mellom Eidsdal og Geiranger er stengt, er det vanskelig å komme frem til fjøset.

– Da må man ta ferge fra Eidsdal til Linge, kjøre fra Liabygda til Stranda. Så er det en halvtime å kjøre til Hellesylt, en time med ferge til Geiranger og deretter 10 minutter opp til hotellet. I tillegg må fergetidene klaffe, så tiden går.

(Saken fortsetter under bildet)

Kart over Eidsdal og Geiranger

Tone Nordvik og mannen bor i Eidsdal. Når fylkesveg 63 mellom Eidsdal og Geiranger er stengt, er det vanskelig å komme frem til fjøset som ligger i Geiranger.

Oppgitt

Folk i Geiranger er vant til å bli isolert på grunn av ras. Både bygdefolk og næringsdrivende er glade for at faren tas på alvor, men er likevel oppgitt over langvarige veistenginger, spesielt når raset ikke kommer.

– Det er klart at vi av og til kommenterer at de holder lenge stengt når det ikke har gått noe ras.

– Hva er løsningen på lengre sikt?

– Vi må ha tunnel og rassikring, og det må vi ha fortgang i. Vi har et fjøs i verdensarvområdet med dyr som skal beite, samtidig som vi skal drive et hotell hele året, sier hun.

– Grundige evalueringer

Odd Einar Hjellen prosjektleder i Statens vegvesen mener ikke de er for forsiktige.

– Vi må tenke på sikkerheten til trafikkantene. Det er grundige evalueringer som ligger bak, både ved hjelp av geologer, entreprenører, lokal befolkning og oss, sier Hjellen.

Han føler med dem som blir frustrerte, men sier at sikkerheten er det viktigste.

– Noe misnøye vil det alltid være og slik er det bare, men vi er fast bestemt på våre avgjørelser.