På Nordmøre må biler stadig stå igjen på ferjekaia fordi ferja i sambandet Halsa-Kanestraum er full. På grunn av sterk trafikkvekst har sambandet blitt styrket med en tredje ferje fra juli til 31. oktober, som et strakstiltak. I dag ble det klart at det skal settes inn en ekstra ferje permanent.
Også ferjesambandet mellom Molde og Vestnes får en ekstra ferje. Her går det tre ferjer fra før. De to sambandene er av de i landet som har flest gjenstående biler.
På tide
Torill Ytreberg, regiondirektør i NHO er glad for bevilgningen.
– Det er på høy tid at vi får ekstra ferjer i disse sambanda. Det har vi maset lenge om nå og det er helt nødvendig for at vi ikke skal få flaskehalser, sier Ytreberg.
Også leder i samferdselsutvalget i fylket, Oddbjørn Vatne, mener dette er en gledelig og positiv nyhet. Han savner mer penger til fylkesveiferjene.
Budsjettvinnere
I dag møter landbruks og matminister Sylvi Listhaug pressa nettopp på ferjekaia på Vestnes.
– Folk skal slippe å stå igjen og tape både tid og penger, sier Listhaug.
Hun mener at Møre og Romsdal er en av budsjettvinnerne i landet. Fylkeskommunen får en tredobling i forhold til tidligere. Det blir bevilget penger både til tunneler og veivedlikehold. Det er også satt av midler til å planlegging av ferjefri E39.
Formueskatt
Listhaug skal også møte næringslivsledere fra fylket for å diskutere hvilke forventninger til statsbudsjettet som blir oppfylt og hvilke forventninger som ikke blir innfridd.
For næringslivet er spørsmålet om formuesskattet interessant tema, i tillegg til permitteringsregler, midler til forskning og samferdsel. Det sier direktør i NHO Torill Ytreberg.
Grunnen til at landbruksministeren ikke snakker om sitt departement
landsbrukspolitikk og budsjett idag, er at 85 prosent av budsjettmidlene er bundet opp til landbruksoppgjøret og det er der de store linjene i landbrukspolitikken viser seg.