Nedgangstidene i den maritime næringa er blant tema på konferansen, som ses på som verdens mest kjente. Snart 1000 personer har mistet jobben siden jul, og 40 skip er ankret opp. Verdier for mellom 10 og 20 milliarder ligger stille.
NHO-president, nestsjef og styreleder i Ulstein Group, Tore Ulstein, har tidligere sagt til NRK at han aldri har opplevd lignende tider.
Optimismen har snudd. Men direktøren for messa, Birgit Marie Liodden, mener det ikke er tid for å ta det rolig. Heller tvert imot.
– Selv om det går dårlig må en satse. Vi skal ikke legge ned driften selv om det er tøffe tider. Ja, man må ta vonde grep. Men nå er det viktig at vi er der det skjer, og en slik konferanse er en veldig viktig investering for virksomheten i dagens marked, sier Liodden.
Nødvendig innovasjon
Hun mener at det nå er viktigere en noensinne at næringa fornyer seg.
– Den kulturen vi har i Norge for innovasjon, dugnad og knallhardt arbeid er kjempeviktig fremover.
Jan Børre Rydningen, spesialrådgiver i Innovasjon Norge, sier at Nor-Shipping er årets begivenhet innenfor shipping.
– Her samles alt som kan krype og gå innenfor den maritime næringa. Hit kommer folk for å snakke sammen og skape ny business.
– Vi må satse grønnere
Møre og Romsdal er blant de mest representerte fylkene på konferansen. Et fylke med en svært sentral maritim klynge – og en av de mest produktive og lønnsomme næringene Norge har sett.
11 prosent av den norske verdiskapningen skjer på Møre, og 5,6 prosent av norsk BNP kan spores tilbake dit. Men nå er det stopp.
Oljeprisen begynte å falle, og stadig flere av skipene herfra sliter med å finne arbeid. Skal suksessen igjen få grobunn må en tenke annerledes, mener Rydningen.
– Grønt er god business i dag, og et veldig sentralt tema på konferansen. Innovasjon Norge satser tungt på grønt, og vi kommer til å premiere de grønne prosjekta, sier han.