Har god tro på klarsignal i NTP

Forkjemperne for Møreaksen og Hafast mener det er avgjørende å komme tidlig inn i neste periode i den nasjonale transportplanen.

Erik Berg og Gunvor Ulstein

Erik Berg og Gunvor Ulstein var svært godt fornøyd med signalene fra Mørebenken.

Foto: Trond Vestre / NRK
Trond Vestre
Journalist

Det neste halve året blir viktig i kampen for å få grønt lys i NTP, og mandag var det konferanse med stortingsrepresentantene fra Møre og Romsdal.

Både styreleder i Møreaksen, Erik Berg, og styreleder i Hafast, Gunvor Ulstein, er optimister etter møtet med politikerne.

Møreaksen vil gjøre det mulig å krysse Romsdalsfjorden uten ferje mens Hafast inneberer brokryssing mellom Hareid og Sula.

Gunvor Ulstein og Kjell Sandli

Styreleder Gunvor Ulstein i samtale med daglig leder i Hafast, Kjell Sandli.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Jeg tror ikke at jeg i min tid som konsernsjef i Ulstein-gruppen har hørt Mørebenken så samstemt, at Møreaksen og Hafast utfyller hverandre, at det er viktig for Møre og Romsdal å få begge på plass, og at det er viktig at dette skjer i de første fem årene av den neste NTP-perioden, sier Gunvor Ulstein.

– Ja, det var veldig oppløftende å høre svarene fra Mørebenken, sier Erik Berg.

Fergefri E39

Våren 2013 ga Stoltenberg-regjeringen klarsignal til en fergefri E39 på Vestlandet med åtte store fjordkryssingsprosjekt. Løftet som ble gitt, var at dette skulle gjennomføres i løpet av 20 år.

Mørebenken

Stortingsrepresentantene Oskar Grimstad (Frp), Else May Botten (Ap), Jenny Klinge (Sp) og Helge Orten (H) ble utfordret under konferansen.

Foto: Trond Vestre / NRK

Solberg-regjeringen som tok over etter stortingsvalget i 2013, har videreført arbeidet med en fergefri E39 på Vestlandet. Fjordkryssingsprosjektene i Møre og Romsdal har fått planleggingsmidler, men ikke klarsignal til start. I inneværende NTP-periode er det bare Rogfast i Rogaland som har fått det.

Under konferansen mandag ble stortingsrepresentantene fra Møre og Romsdal utfordret på hvordan de ville jobbe for å få Møreaksen og Hafast inn i NTP.

– Veldig gode sjanser

Harald Nesvik

Parlamentarisk leder i Frp, Harald Nesvik, mener Møreaksen og Hafast bør ha gode sjanser.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Jeg tror begge bør ha veldig gode sjanser fordi dette er prosjekter som gir høy samfunnsøkonomisk nytte. De vil være relativt raskt nedbetalt. Vi vil få teknologiske løsninger som vi kan eksportere til andre. Samtidig vil dette skape arbeidsplasser. Så jeg har stor tro på at vi kan få inn disse to prosjektene i den nasjonale transportplanen, sier parlamentarisk leder i Frp, Harald Nesvik.

– Det blir avgjørende nå at vi klarer å skape flertall, og det blir avgjørende at vi på en god måte klarer å vise at dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier Harald Nesvik.

Halsafjordsambandet

Også forkjemperne for Halsafjordsambandet der ferga mellom Halsa og Kanestraum skal erstattes med bro, var til stede på Mørebenk-konferansen. Halsafjordsambandet blir ikke forespeilet et like raskt klarsignal som Møreaksen og Hafast. Men styrelederen er likevel optimist.

Ola Rognskog

Styreleder i Halsafjordsambandet, Ola Rognskog, er optimist.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Ja, jeg er egentlig det. Halsafjordprosjektet har et spesielt fortrinn, og det er at prosjektet vil kunne skape muligheter for andre fjordkryssingsprosjekter på Vestlandet, sier styreleder Ola Rognskog.

– Hva gjør dere for å komme i posisjon?

– Vi er avhengig av å holde god fremdrift i planlegging og teknologiutvikling, og det tror jeg vi skal få til, sier Rognskog.

Siste video/lyd

Han likar å halde på heime i garasjen. Tidlegare har han bygd ein kopi av Pelle Politibil, og i februar i år sette han i gang eit nytt prosjekt som han no er i ferd med å avslutte.
Avisene bur seg på nok ei helg der folk ikkje får avisa si.
Tidens Krav i Kristiansund set inn ekstratiltak for å kunne å nå ut til alle med laurdagsavisa.
Arbeidsledigheten blant ingeniørene mer en doblet i Møre og Romsdal på ett år.