Hopp til innhold

E39 Betna-Stormyra: – Dette er et tillitsbrudd

Stortingsrepresentant Else May Botten (Ap) mener det er pinlig at E39 Betna-Stormyra ikke er lagt inn i statsbudsjettet for 2018.

Else-May Botten

– Det er helt utrolig at de ikke er satt av penger til E39 Stormyra-Betna, sier stortingsrepresentant Else May Botten (Ap).

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

E39 Betna-Stormyra lå inne på Nasjonal transportplan i forrige periode, mmen pengene ble flyttet til andre vegprosjekter andre steder i landet.

I vår ble regjeringspartiene, Venstre og KrF benigne om å oppruste denne vegstrekninga i løpet av den første perioden i Nasjonal Transportplan på seks år. Dette ble også vedtatt i Stortinget

I NTP er det satt av 2,1 milliarder kroner til E39 Betna-Stormyra som er hovedfartsåren mellom Nordmøre og Trøndelag. Dette har skjedd etter en kraftig mobilisering lokalt.

– Vi har ikke tid til å vente mer

Men det er ikke satt av penger til denne vegstrekningen på statsbudsjettet for 2018.

– Det er helt utrolig at de ikke nå kommer penger til det som har ligget klart i flere år. Jeg mener de gikk langt i å si at dette skulle nå komme på plass. Det er en dårlig veg å kjøre på. Vi har ikke tid til å vente mer. Det er et folkekrav at dette kommer på plass, sier Else May Botten.

Av riksvegprosjekter har regjeringa satt av penger til å fullføre riksveg 70 mellom Tingvoll og Meisingset og rassikringa av E136 Dølsteinfonna og Fantebrauta. Men av større prosjekter er dette det eneste som ligger inne.

E136 Marstein-Monge som også skal settes i gang i løpet av den første NTP-perioden er det heller ikke satt av penger til, ei heller det planlagte krabbefeltet på E39 Ørskogfjellet.

Gir ikke opp

Ola Rognskog

Ola Rognskog (Sp) er ordfører i Halsa.

Foto: Ann Eli Nøsen / NRK

I Halsa ble det satt i gang en gulstripeaksjon for å få i gang arbeidet med E39 Betna-Stormyra. Det ga resultater. Vegprosjektet kom inn i Nasjonal transportplan med ambisjon om en tidlig oppstart.

Men i 2018 blir det ikke oppstart dersom forslaget fra regjeringen blir stående. Også ordføreren i Halsa, Ola Rognskog (Sp) er skuffet over at E39 Betna-Stormyra ikke har fått penger. Men Rognskog har håp om at forhandlingane i Stortinget vil gi resultat.

– Vi vet at det er en mindretallsregjering som legger frem dette forslaget, og det skal forhandles om budsjettet. Jeg har god tro på at Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag klarer å løfte frem prosjektet i rundene som kommer frem til desember, sier Ola Rognskog.

Trapper opp bevilgningene

Helge Orten

Helge Orten (H) leder Stortingets transportkomite.

Foto: Baard Ole Grøtta / NRK

Selv om det ikke er lagt inn penger på neste års statsbudsjett ligger ambisjonen fast, sier lederen i transportkomtiteen på Stortinget.

– I Møre og Romsdal ønsker vi selvfølgelig å starte opp så mange prosjekter så tidlig som mulig. Det ligger ikke inne nå. Men det som er hovedbildet er at vi trapper opp bevilgningene til samferdsel i tråd med Nasjonal transportplan. Det gir et grunnlag for at de prosjektene som ligger inne i den første seksårsperioden blir realisert i løpet av den første seksårsperioden. Så blir det en jobb for oss fra Møre og Romsdal å jobbe for at flest mulig av våre prosjekt blir startet opp så tidlig som mulig, sier Helge Orten.

I forslaget til statsbudsjett er det satt av rundt 1,4 milliarder kroner til rassikring, fordelt på riksveger og fylkesveger, i 2018.

Det er satt av 1,355 milliarder kroner neste år for å ruste opp fylkesvegnettet i landet. Disse pengene skal fordeles ut fra kartlagt forfall på fylkesvegnettet i den enkelte fylkeskommune