Noahs planer i Brevik konkurrerer med planene om deponi i fjellhaller på Raudsand i Nesset. Selskapet er eid av Bjørn Rune Gjelstens selskap Gjelsten Holding AS.
Ett av hovudargumentene for å legge et nasjonalt deponi for farlig avfall til Nesset, er at avfallet kan fraktes med båt og ikke på veg.
Daglig leder i Noah, Carl Rembert Hartmann, vil ikke kritisere konkurrenten, men reagerer på det han hevder er feilaktige framstillinger av deres prosjekt.
Blant annet sier han det ikke er riktig at avfallet vil føre til at «tusenvis» av biler skal gå gjennom Oslo til Brevik, slik motstandere har hevdet.
Driver anlegg på Langøya
NOAH driver i dag et anlegg for farlig avfall på Langøya i Vestfold, og det er et slikt anlegg de har planer og håp om å kunne drive i Brevik.
– I dag mottas ca. 80 prosent av avfallet som skal til Langøya på båt, sier Carl Hartmann.
– De resterende 20 prosentene kommer på bil, primært fra øst og syd, der markedene er.
I følge Hartmann kommer bilene til Langøya med ferge.
– I snitt går det bare tre til fire gjennom Oslo til anlegget på Langøya på ukedager.
Han mener et anlegg i Brevik ikke vil gi mer trafikk gjennom Oslo enn det.