Hopp til innhold

Mener hurtigbåtpassasjerer ikke får nok informasjon

Hurtigbåtpassasjerer får ikke god nok informasjon om alternative reisemåter når båten er innstilt mener Terje Lade som til vanlig tar båt mellom Hareid og Ålesund.

Fergepassasjerer

Her kommer taxien og henter passasjerer som skulle rekke fly fra Vigra.

Foto: Terje Lade / Privat

I ettermiddag ble båten mellom Hareid, Valderøy og Ålesund innstilt, uten at Lade fikk noen som helst informasjon. Han abonnerer på driftsmeldinger, men fikk ikke dette i dag.

– Jeg kom til kaia på Hareid slik jeg pleier og der var ingen båt og heller ingen informasjon, sier han.

– Ingen informasjon

Terje Lade

Terje Lade mener det er for dårlig informasjon når hurtigbåten blir innstilt.

Foto: Maybritt Haukås

En tilfeldig passasjer sa at han måtte ta ferga og at det skal være buss fra Sulesund til Ålesund. På ferga visste ikke mannskapet heller noe hevder Lade.

– De visste ikke om det gikk buss, sier han.

Og da han kom til Sulesund, sto der heller ingen buss.

– Der sto ingen buss, og der var heller ingen informasjon, hevder han.

Skulle rekke fly

Han forteller at det var mange reisende, også passasjerer som skulle rekke et fly fra Vigra.

– De visste heller ikke hva de skulle gjøre. De de etter hvert gjør, er å bestille taxi. Og måtte betale omtrent tusen kroner, sier han.

Hva synes du om dette?

– Det er uhørt at et rederi ikke klarer å få ut informasjon. Det er ei dårlig holdning til kundene sine, sier han.

Lade forteller at han også ringte flere ganger til rederiet, og kom i kontakt med sentralbordet.

– Jeg snakket også med en person som ikke kunne gi noen som helst informasjon, sier han.

Mener der var buss

Assisterende regionsjef for hurtigbåtene i Norled, Einar Bjørn Gjesteland, sier at det gikk buss i begge retninger.

– Fra klokken ett hadde vi buss på kaiene i begge retninger. Jeg snakket selv med sjåførene, sier han.

Men passasjerer sier at der ikke var noen buss på fergen, hva sier du til det?

– Uten at jeg vet sikkert hva som har skjedd, kan det være at de ikke rakk bussen fordi de var for treige av fergen, sier han.

Sendte ut teksmeldinger

Han mener også det var nok informasjon.

– Det ble sendt ut flere tekstmeldinger, og det er derfor rart at disse ikke er kommet frem. Når det gjelder utenlandske turister er det mer problematisk å varsle disse, sier han.

Burde ikke dere kontakte fergene?

– Jeg kan ikke si noe om hvilken informasjon de har gitt, eller ikke gitt, sier han.

Vil betale

Synes ikke du det er synd at turister må legge ut flere tusen kroner for å rekke flyet sitt?

– Om det ikke var buss der slik som du antyder, så vil vi selvfølgelig dekke utgifter som turistene hadde til Vigra. De må bare kontakte oss, sier han.

Vil dere gjøre noe annerledes i fremtiden?

– Nja, vi må først analysere dette og se om vi har gjort noen feil. Vi sendte ut informasjon, men visst denne ikke har kommet ut, virker det veldig underlig, sier han.