NRK Meny
Normal

Bankene truer Havila med konkurs

Bankene truer Havila Shipping med konkurs: – Nå må obligasjonseierne stikke fingeren i jorda, mener økonomiprofessor.

Havila

TRUES: Havila Shipping trues med konkurs, etter at obligasjonseierne sa nei til refinansieringsplanen som ble lansert onsdag. Bankene krever at obligasjonseierne går med på planen.

Foto: Arne Flatin / NRK

Havila Shipping har mottatt brev fra de sikrede bankene som krever at obligasjonseierne skal gå med på restruktureringsforslaget til selskapet.

Skjer ikke dette vil de akselerere sine krav til selskapets låneavtaler, og i praksis slå Havila Shipping konkurs.

– Obligasjonseierne har spilt veldig høyt, i håp om å selvfølgelig tape minst mulig. Men det går en grense på hva rederiet og bankene er villig til å godta, sier økonomiprofessor Ola Honningdal Grytten.

Ingen realisme å overta rederiet

Havilas refinansieringsplan hadde støtte fra både banker og hovedaksjonær, men onsdag sa obligasjonseierne nei til planen. Det andre møtet mellom partene skulle foregå torsdag, men ble avlyst.

Ola Honningdal Grytten

Ola Honningdal Grytten, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole.

Foto: Trond Vestre / NRK

Noe snakk om konkurs var ikke i kortene, men etter nye samtaler trues Havila nå med å bli slått konkurs.

– Om det skal ende i konkurs har obligasjonseierne tapt veldig mye. Nå er det bare å håpe at obligasjonseierne, rederiet og bankene kommer til en avtale som er noenlunde god for alle parter, sier Grytten.

– Obligasjonseierne som ikke er med på dette her må se at de er en stor tropp for å få til en slik løsning.

– Obligasjonseierne må få en eierpost

En løsning mellom partene må tas, og den beste vil være at obligasjonseierne får en eierpost, men økonomiprofessoren.

– Den beste løsningen er at en del av lånet blir omgjort til eierpost, som kanskje er mer sjenerøs enn den obligasjonseierne har blitt tilbudt. Når de forlanger at de skal overta rederiet, så er ikke det noe realisme i det, sier Grytten.

Før onsdagens møte mellom partene, var det en gruppe med obligasjonseiere som var uenig i planen og hadde sagt at de vil prøve å stoppe den.

– Bankene har signalisert at dette går de ikke med på, de nåværende eierne i styret går ikke med på, at rederiet skal bli overtatt. Da er alternativet konkurs. Det tjener ikke obligasjonseierne på, så de bør stikke fingeren i jorda og se hvor de står. Man er nødt til å orientere seg for å kunne berge rederiet fra en konkurs, sier Grytten.