NRK Meny
Normal

Skjebnedag for Havila shipping

I dag kjempes en kamp som kan bli helt avgjørende for fremtiden til Herøy-rederiet Havila Shipping. Økonomer mener kampen i verste fall kan ende med tap av arbeidsplasser og utvanning av det maritime miljøet på Sunnmøre.

Sola skinner på Havila

SKJEBNEDAG: Sævik-familien kjemper for å beholde aksjemajoriteten i Havila Shipping. I første omgang må de overbevise obligasjonseierne. En del av dem har allerede sagt at de ikke støtter planene. I kveld skal obligasjonseierne stemme over forslaget fra Havila, sier økonomiprofessor Torger Reve.

Foto: Arne Flatin / NRK

Det er Havila Shipping og de sikrede bankforbindelsene som har lansert en plan for å få orden på økonomien i selskapet, men en gruppe med obligasjonseiere er uenig i planen og har sagt at de vil prøve å stoppe den. Havila Shipping har svart at alternativet trolig er konkurs.

Onsdag kveld avgir obligasjonseierne sine stemmer. Dersom mer enn en tredel stemmer mot, så kan hele planen gå i vasken. Akkurat nå er alle parter veldig forsiktige med å gi kommentarer, det betyr at svaret stort sett er ingen kommentar.

Saken fortsetter under videoen.

Økonomiprofessor Torger Reve om møtet mellom Havila og obligasjonseierne.

En kamp mellom tre parter

Professor i strategi og industriell konkurranseevne, Torger Reve, sier at obligasjonseierne har gått inn i et risikabelt prosjekt med åpne øyne, og når selskapet har kommet i en krise så mener han det er rimelig at alle deler på tapet.

– Det de krangler om nå er hvor stor del av tapet det tre partene skal ta. Nå er det en kamp mellom aksjonærene, bankene og obligasjonseierne som har usikrede lån, sier Reve.

– Kan virkelig en relativt liten gruppe med obligasjonseiere vinne over eierne og de store bankene?

– Ja, det har jo skjedd med andre offshorerederier, men bankene er interessert i å finne løsninger som gir et livskraftig rederi i den andre enden. De er ikke interessert i å ta tapet nå. Vi ser nå at det er flere sterke miljøer som forsøker å sikre seg kontroll over offshorerederiene som sliter økonomisk.

Arbeidsplasser i fare

– Hva vil en eventuell konkurs bety for arbeidsplassene og den maritime klyngen?

– Arbeidsplassene vil være i en stor fare ved en slik løsning. En konkurs betyr ofte at skipene selges på billigsalg til en eller annen utenlandsk investor som kan drive dem videre i konkurranse med andre.

Reve mener at offshorerederiene på mange måter er kjernen i hele det maritime miljøet i Møre og Romsdal.

– En konkurs vil derfor ramme hele det maritime miljøet, både verft, utstyrsindustrien og design. Derfor er det viktig at det kommer på plass noen gode eiere. Om det blir Sævik-familien eller noen andre, det gjenstår å se, sier Reve.

Reve understreker at et av de viktigste spørsmålene nå er hvor sterke obligasjonseierne er.

– Det kan hende obligasjonseierne har avtale med en eller annen eier som vil inn. Det var jo det som skjedde med Rem. Da var det Røkke som sto bak.

– Hvis du skulle våge å spå, kommer Sævik-familien til å sitte som eiere når helga kommer.

– Ja, de er noen ringrever, så jeg tror de faktisk er i stand til å få denne avtalen i havn, mener professor Torger Reve.