Refser kommuner som ikke blir med i samarbeid om barnevern

Flere kommuner på Søre Sunnmøre satser på robuste, felles tjenester i barnevernet. Men tre kommuner har valgt å stå utenfor. Fylkesmannen mener dette går ut over tjenestene til barna.

Fylkesmannen

Fylkesmann Lodve Solholm refser kommunene Vanylven, Herøy og Sande. De tre kommunene har valgt å stå utenfor et omfattende samarbeid om barnevern. Til høyre assisterende fylkesmann Rigmor Brøste.

Foto: Trond Vestre / NRK

Fylkesmannen i Møre og Romsdal presenterte tirsdag rapportene om tingenes tilstand i hans «kongerike». Han valgte denne arenaen til å refse Sande, Herøy og Vanylven. Disse tre kommunene har valgt å stå utenfor det omfattende barnevernet på Søre Sunnmøre.

– Barnevernet skal være til for barna. Det er ikke til for alle andre. Vi skal gi barna et best mulig tilbud, sier Solholm.

– Men får ikke barna i Herøy, Vanylven og Sande det da?

– Nei, det får ikke et så godt tilbud som de ville ha fått om kommunene hadde vært med i samarbeidet, sier han.

Fire kommuner samarbeider

Barnevernet i Hareid, Ulstein, Volda og Ørsta ble slått sammen fra 1. januar. Målet med sammenslåingen er å organisere bedre tjenester til barn og familier. Det er til sammen 30 fagansatte ved det nye barnevernskontoret. Blant annet er det ansatte som skal drive forebyggende arbeid, og det legges opp til et systematisk samarbeid med andre som arbeider med barn og unge i medlemskommunene.

– Jeg legger ikke skjul på at jeg er skuffet over kommunene som ikke ble med. Dette har jeg også sagt til dem. Samarbeidet vil gi barnevernet en heving. Det hadde også hevet barnevernet i de tre kommunene som står utenfor, om de hadde blitt med, sier Solholm.

Arnulf Goksøyr

Arnulf Goksøyr er ordfører i Herøy. Han sier at kommunen har utviklet sin egen tjeneste, og at det ikke er aktuelt for kommunen å være med i barnevernssamarbeidet nå.

Foto: Terje Reite / NRK

– Vi oppretter ny, egen tjeneste

Herøy-ordfører Arnulf Goksøyr forklarer til NRK at de ikke ønsker å være med på fylkesmannen sitt interkommunale barneverns-prosjekt fordi kommunen har investert 20 millioner kroner i en egen løsning med flere sosial-funksjoner.

Vi har samordnet lege, PPT-tjenesten, sosialavdelingen og barnevernet i et nytt bygg som vi skal åpne om en eller to uker. Dette arbeidet hadde vi startet på lenge for fylkesmannen begynte å dele ut skjønnsmidler til interkommunale enheter, sier Goksøyr.

Han sier det derfor passer særdeles dårlig for Herøy kommune å bli med Ørsta, Volda, Hareid og Ulstein i prosjektet om felles barnevernkontor på Søre Sunnmøre.

– Vi vil heller prøve vår egen utklekte løsning, istedenfor fylkesmannen sin modell, understreker Goksøyr.


– Er du overrasket over kritikken fra fylkesmannen?

– Nja, vi hadde møte med assisterende fylkesmann Rigmor Brøste for et halvt år siden, der vi forklarte vår modell. Vi fikk ingen kritikk den gang.

– Stort kontor gir bedre tjenester

Fylkesmann Lodve Solholm fastholder likevel at et stort, mer sentralisert barnevernskontor vil kunne gi barna og familiene et bedre tilbud.

– Man kan samle mer kompetanse på et større barnevernskontor. Barnevernet er blitt så komplekst at man må ha hele spekteret av kompetanse for å gi et best mulig tilbud.

– Du har også nærhetsprinsippet. Er det ett sted der nærhetsprinsippet ikke fungerer, så er det i barnevernet. På små barnevernskontor risikerer man å komme for nær sakene som skal behandles. Det kan komme bekymringsmeldinger fra naboer og venner. Og mange vil vegre seg for å sende bekymringsmeldinger, på grunn av at både melder, behandler og den gjeldende familien kanskje kjenner hverandre.

Holder døren på gløtt

Fylkesmann Lodve Solholm sier at han vil ta nye initiativer for å få de tre kommunene med i samarbeidet. Ordfører i Herøy, Arnulf Goksøyr, avlsår invitasjonen om å bli med nå. Men likevel åpner han døren på gløtt for et fremtidig samarbeid.

– Nå har vi etablert vår løsning for fremtiden, men det er umulig å si hvor langt frem i tiden dette dreier seg om. Ingenting er evig sannhet oi offentlig sektor, sier Goksøyr til NRK.