Hopp til innhold

Heller bare 10 grader

Hurtigruteskipet «Nordlys» krenger nå rundt 10 grader.

Video Følg redningsarbeidet fra Ålesund direkte

SE VIDEO: Følg redningsarbeidet fra Ålesund direkte.

Hurtigruta retter seg opp.

Ved 19-tida var helningsgraden tilbake til 15 grader, 2,2 grader mindre enn én time og 45 minutter tidligere.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Kranbåt på plass i Ålesund

En kranbåt er på plass for å stabilisere skipet.

Foto: Kristian Elster / NRK
Redningsarbeider på vei inn i «Nordlys»

Minst en person har nå tatt seg inn i skroget.

Foto: Kristian Elster / NRK
Kranbåt i Ålesund

Kranbåt på plass ved kaia i Ålesund.

Foto: Kristian Elster / NRK
Leif Arne Valderhaug

Leif Arne Valderhaug, operasjonsleder ved Sunnmøre politidistrikt.

Foto: Andreas Sundby, NRK Møre og Romsdal
  • Det går nå mer vann ut av enn inn i skipet, ifølge Hurtigruten-sjef Olav Fjell
  • Et nederlandsk team har satt inn fem nye pumper. Krengingen er i ferd med å avta.
  • Skipet krenget 10 grader fredag klokka 22.
  • Frykter det skal lekke ut drivstoff.
  • Kystverket vurderer om de skal ta over ledelsen.
  • Én passasjer sendt til sykehus fredag.
  • Verft klar til å dokke «Nordlys».
  • Fortsatt alvorlig for to skadde.
  • Fem dykkere fra Rotterdam er på vei til Ålesund.

Ledelsen for redningsarbeidet av «Nordlys» har fredag kveld hatt et tverrfaglig møte. Etter møtet konkluderte ledelsen for første gang at de har kontroll på situasjonen, melder TV 2.

Retter seg opp

– Nå klokka 22 heller hun bare 10 grader, sier operasjonsleder John Kåre Flo ved Sunnmøre politidistrikt.

Dermed går det den riktige veien for de nederlandske redningsmannskapene i Ålesund. Klokka 17.15 helte skipet 17,2 grader. Ved 19-tida var helningsgraden 15,0 grader, ifølge politiet.

Vil stanse ved 7-8 grader

Bergingsledelsen har bestemt seg for å redusere tømmingen av skipet når helningsgraden når 7-8 grader.

– De ønsker å holde henne der over natta, sier Flo.

Grunnen er at man ikke ønsker at skipet skal begynne å helle den andre veien, inn mot kaia.

– Veldig positiv utvikling

Fredag ettermiddag inviterte Hurtigruten, politiet og Kystverket til pressekonferanse i forbindelse med Nordlys-brannen på Rica Parken Hotel i Ålesund.

Politimester Jon Steven Hasseldal i Sunnmøre politidistrikt opplyste at «Nordlys» har rettet seg opp fra rundt 22 grader til omtrent 16 grader.

– Det har vært en veldig positiv utvikling siden forrige pressekonferanse, og skipet krenger nå mye mindre. Men det har vært en liten tilbakegang den siste timen, så aksjonen er ikke friskmeldt, sier Hasseldal.

– Lasterom 2 er nå tømt, men i lasterom 1 er det fortsatt mye vann. Der har vi nå plassert lensepumper. Det er tydelig at vi ikke har fått tettet alle hull, sier han.

Han legger til at lasterom 2 rommer omtrent 1000 kubikkmeter vann.

– Så det er mye å hente ut, sier Hasseldal.

– Det går mer vann ut av enn inn i skipet

– Alt tyder fredag ettermiddag på at det er mulig å unngå at hurtigruta Nordlys kantrer. Det går mer vann ut av enn inn i skipet, sier administrerende direktør i Hurtigruten, Olav Fjell.

Fjell beskriver at Hurtigruten i løpet av siste døgn har vært igjennom tre ulykker.

– Vi har mistet to kolleger og to er skadd. 207 av passasjerene våre har vært gjennom en betydelig belastning, de har fått endret feriedrømmen og fått flere praktiske problemer.

I tillegg har vi et sterkt skadd skip med risiko for å miste skipet ved en eventuell kantring som vil føre til en stor miljøkatastrofe, sa Fjell.

Nordlys

Redningsmannskaper jobber med å hindre hurtigruteskipet «Nordlys» i å gå rundt der det ligger til kai i Ålesund med sterk slagside fredag ettermiddag.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

– Det var en eksplosiv brann

På pressekonferansen fortalte representanter fra mannskapet for første gang hvordan de opplevde det som skjedde. Tommy Didriksen jobbet som mannskap på hurtigruta.

– Mye skjedde, og det skjedde fort. Det gikk så fort at ingenting ble organisert. Det var som et inferno. Men det vi har drillet på i øvelser kom til nytte. Vi hadde ikke tid til å tenke oss om. Det var bare å få folk evakuert, fortalte båtsmann Tommy Didriksen.

Hotellsjefen om bord fortalte også om en kaotisk situasjon som oppsto da det eksploderte i maskinrommet.

– Det var en eksplosiv brann. Båten var full av røyk i løpet av tre minutter. Vi fikk ikke organisert oss. Men mannskapene agerte slik de er drillet på, sa hotellsjef Finn Krog Bexrud.

Stabiliserer seg

Etter et krisemøte fredag morgen har redningsetatene satt inn et team fra Nederland og en kranbåt for å stabilisere skipet.

Det kommer fortsatt vann inn i skipet, men skipet er i ferd med å stabilisere seg.

– Krengingen er redusert den siste tiden. Skipet krenger nå 18-19 grader, sa innsatsleder Jarle Paulsen til NRK i 12-tiden.

To personer fra mannskapet

To av mannskapet fra Nordlys møtte fredag pressen i Ålesund. De beskrev det som et inferno, måten brannen utviklet seg om bord. Hotellsjef Finn Krog Bexrud (t.v.) og båtsmann Tommy Didriksen.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

Fem pumper

Havariinspektør Elisabeth Juell Ramos sier ved 14-tiden at skipet krenger nå mindre enn 18 grader.

Teamet har jobbet i skipet siden klokken 10. De har fått i gang fem pumper. Pumpene skal ha en kapasitet på 2.500 liter i minuttet hver, ifølge TV2.

– Vi pumper nå mer vann ut enn det som kommer inn takket være de fire pumpene som er på plass, sier Paulsen.

Pumpene går for full styrke, men det er knyttet usikkerhet til om de vil fungere som ønsket. Det skyldes rusk og søppel i bunnen av båten som kan føre til at pumpene tetter seg.

Pumpene flyttes stadig for å optimalisere uttaket av vann.

Pressekonferanse Nordlys

Fredag ettermiddag inviterte Hurtigruten, politiet og Kystverket til pressekonferanse i forbindelse med Nordlys-brannen.

Foto: NRK

Fem dykkere fra Nederland er på vei

Fredag morgen krenget skipet 21,7 grader. Et større hull ble skåret i skroget, og fire personer ble sendt inn mens ambulanser venter på kaia.

Fem dykkere fra Rotterdam i Nederland er på vei til Ålesund for å bidra i redningsarbeidet.

– De vil fortsette med å sikre skipet slik at lekkasjene kommer under kontroll. Det får man allerede til, men det skal ikke så mye til før dette kan endre seg, sier Svein Andersen fra forsikringsselskapet Gard til NRK..

Bildegalleri: Hurtigruteskipet «Nordlys» fredag morgen

– Det er farlig. Jeg ville ikke gjort det, for å si det sånn. Vi vet ikke når den kan komme til å kantre, så dette er farlig arbeid, sa havariinspektør Elisabeth Juell Ramos til NRK fredag morgen.

Havariinspektør Elisabeth Ramos

Havariinspektør Elisabeth Juell Ramos.

Foto: Kristian Elster / NRK

Redningsmannskapene har nå fått bedre oversikt over skadene på skipets skrog.

I tillegg har politiet opprettet en telleport ved skipets inngang for til enhver tid å ha nøyaktig oversikt over hvor mange som befinner seg i skipet.

Politimester Jon Steven Hasseldal opplyser oppdraget foreløpig går som planlagt.

– Det er alltid en viss risiko, men vi har vurdert det slik at det er forsvarlig. Det har gått bra så langt, de har fått på plass tre nye lenser, sier han.

Ifølge Hasseldal er stabiliteten litt bedre, men skipet er ikke rettet opp. En kranbåt er også på plass for å hjelpe til med stabiliseringen.

Siden på Nordlys

Fem lenser pumper nå vann ut av Nordlys ved kai i Ålesund. Vannet som pumpes ut (ringet inn) er farget svart av olje og skitt.

Foto: Kristian Elster / NRK

Fortsatt alvorlig for de skadde

Fredag ble en av passasjerene lagt inn på sykehus med pusteproblemer. Samtidig ble to av mannskapet som ble lagt inn torsdag, skrevet ut.

Torsdag ble sju ansatte lagt inn på sykehus. To av dem ble sendt videre til Haukeland i Bergen. Tilstanden er fortsatt alvorlig for de to mennene som ble fløyet til Bergen.

De to mennene er 28 og 54 år gamle og har brann- og røykskader.

I løpet av kvelden torsdag ble ytterligere tre personer sendt til Ålesund sykehus med røykskader. De hadde deltatt i arbeidet med å stabilisere skipet.

I tillegg ble ni personer sendt til legevakten i Ålesund torsdag.

Fredag offentliggjorde politiet navnene på de to som omkom på «Nordlys» i går. Det er Geir Terje Isaksen (57) fra Tverlandet i Bodø og Steffen Ulvatne (18) fra Honningsvåg. Begge var ansatt i Hurtigruten.

Klar til å dokke «Nordlys»

Verftet Fiskerstrand sier de nå er klar til å dokke skipet. Verftet ble torsdag bedt om å være klare til å ta skipet i dokk, dersom det er stabilt nok.

Det er ikke noe problem å dokke «Nordlys» i normal tilstand. Men vi kan ikke gjøre det når skipet har stor slagside, sier verftsdirektør Johannes Bjarne Alme til Sunnmørsposten.

«Nordlys» ved kaia i Ålesund

Politimester Jon Steven Hasseldal i Sunnmøre politidistrikt opplyste at «Nordlys» har rettet seg opp fra rundt 22 grader til omtrent 16 grader.

Foto: Kristian Elster / NRK

Frykter oljelekkasje

Fredag morgen fikk redningsarbeiderne tak i magnetmatter som skal festes til skroget for å tette lekkasjen, og det er lagt ut lenser i tilfelle skipet begynner å lekke olje.

– Det er helt essensielt å øke lensekapasiteten, sier Hasseldal.

Politiet og brannvesenet er fortsatt ikke sikre på hvordan båten vil bevege seg dersom den kantrer, og det er en mulighet for at den kan slå tilbake mot land.

– Vi vurderer å evakuere et større område, sier Hasseldal.

Skipet skal ha rundt 300 kubikk med blandingsdrivstoff om bord. Ifølge brannsjef Geir Thorsen har de en løpende dialog med Kystverket angående en «akutt forurensingsrisiko».

Kystverket vurderer om de, helt eller delvis, skal overta ledelsen av arbeidet med å bekjempe ulykken. På sine nettsider skriver de at Kystverket har, som tilsynsmyndighet, gitt rederiet et pålegg om å treffe tiltak mot akutt forurensning.

Nordlys

Rednigsmannskaper skar i natt hull i skroget i hurtigruteskipet «Nordlys» som ligger til kai i Ålesund.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Passasjerer venter på å gå om bord

207 passasjerer ble evakuert fra Nordlys.

Mange av dem måtte gå fra eiendelene sine da de evakuerte skipet, og mangler derfor pass, penger og billetter til å komme seg videre.

Nå venter de på klarsignal på å gå om bord i båten for hente å sine personlige eiendeler.

Over det kritiske nivået

«Nordlys» har gått fra ni graders krenging tidligere torsdag kveld, til over 20 graders krenging i morgentimene fredag.

Det er usikkert hvor mye skipet kan krenge før det kantrer, men ifølge Veritas regnes 20 grader som svært kritisk.

– Nå må vi sikre båten, men om vi klarer det vet jeg ikke, sa politisjefen til NRK fredag morgen.

Like etter klokken 08 kjørte en ny ambulanse inn på kaia, trolig i påvente av en ny aksjon.

«MS Nordlys» ved kaia i Ålesund

Redningsetatene vil prøve å få inn en pumpe til for å få ut mer vann fra skipet.

Foto: Kristian Elster / NRK

– Tettingen er ikke god nok

Klokken 05.40 oppga politiet til NRK at Nordlys krenget med 19,7 grader, og dermed økte krengningen med 0,3 grader på ca en time.

– Den krenger mer og mer, men ikke veldig mye. Nå er det om å gjøre å få stabilisert den, sier politisjef Hasseldal.

Han sier at det er to grunner til at båten ikke er stabil.

– Pumpene vi har nå er for lite effektive og tettingen er ikke god nok. Vi jobber på spreng med begge deler, sier politimester i Sunnmøre politidistrikt, Jon Steven Hasseldal, til NRK.

Rydder kaien i tilfelle velt

Brannvesenet rydder nå kaia for alt utstyr som ikke er kritisk i tilfelle «Nordlys» skulle kantre.

– De får unna endel maskiner og kjøretøyer og annet slik at det ikke blir dratt med på sjøen i tilfellle det verste skulle skje, sier operasjonsleder Arild Reite ved Sunnmøre politidistrikt til NRK.no.

Allerede torsdag kveld utvidet politiet sikkerhetssonen rundt skipet i tilfelle det skulle kantre.

Video Helikoptervideo 1 av Nordlys

Helikoptervideo av Nordlys fredag.

Pumper gjennom skroget

Brannvesenet har nå fått i gang ekstra pumper gjennom et hull i skroget på siden som vender inn mot kaia i Ålesund.

I 04.15-tida fredag morgen klarte mannskapene å føre lenseslanger inn i maskinrommet, og fire pumper er nå i gang med å pumpe vann ut av det havarerte skipet.

I løpet av natten ble også to oljelenser lagt ut i tilfelle skipet begynner å lekke olje.

Dersom skipet kantrer, vil det ifølge NTB ta en time før det går ned.

Skar hull i skroget

Torsdag kveld hadde mannskapene på stedet store problemer med å få inn flere pumper, og drivgods i vannet tettet lensene.

– Vi jobber med å lense båten. Det er utfordrende fordi lensene fort blir tette fordi det er en del gjenstander som tetter slangene. For å få flere lenser ombord så skjærer vi hull i skipssiden, sa politisjef Jon Steven Hasseldal til NRK fredag kveld.

Politiets hovedteori er foreløpig at brannen om bord i skipet startet som følge av en eksplosjon i en av motorene.

Flere vitner har også fortalt om svært hurtig utvikling av røyken og brannen, og flere sier de er sikre på at det var en eksplosjon.

Torsdag kveld ble ytterligere to redningsarbeidere sendt til sykehus med skader, og hele skipet ble evakuert.