Hopp til innhold

– Tror eksplosjonen var i motoren

Dødsbrannen ombord på hurtigruteskipet MS Nordlys kan skyldes en eksplosjon i en av motorene, tror tidligere maskinsjef og høgskolelektor Sigurd Arne Grønhaug.

Politiets hovedteori er at brannen ombord MS Nordlys torsdag morgen, startet som følge av en eksplosjon.

Lektor ved Maritime studier på Høgskolen i Vestfold, Sigurd Arne Grønhaug, er tidligere maskinsjef og kjenner godt til rutinene ombord på slike skip.

– Eksplosjoner kan forekomme når et lager går varmt, om motoren blir overbelastet eller om det er et stempelfjær som setter seg fast inne i motoren, sier Grønhaug til NRK.no.

Grønhaug tror eksplosjonen kan ha vært i en av motorene, på grunn av den svarte røyken som kom fra båten, men mener det er altfor for tidlig å fastslå hva som kan ha skjedd ombord.

Svart røyk veltet ut av skorsteinen og langs båtskroget etter at det begynte å brenne ombord på hurtigruten MS Nordlys klokken 09. 30 torsdag.

Politiet kunne heller ikke si noe mer om hva som kan utløse en slik eksplosjon på et skip av denne typen.

– Tror ikke det var menneskelig svikt

Grønhaug sier at man normalt sett får indikasjoner på forhånd om at noe er galt.

– Båten har blant annet en lagertemperaturmåler som viser temperaturen kontinuerlig, sier Grønhaug.

– Så eksplosjonen kunne ha vært forhindret?

– Dette trenger nødvendigvis ikke skyldes rutinesvikt. Det kan ha vært noe plutselig som skjedde, som for eksempel at et brennstoffrør ryker eller at det har forekommet oljesprut i motoren, sier Grønhaug.

Han forteller at rutinene ombord på slike båter har blitt mye bedre i løpet av årene.

– Det har vært en god utvikling med få eksplosjoner i løpet de siste 20 - 30 årene. Så jeg tror ikke dette skyldes uforsiktighet, sier Grønhaug.

Brannen i maskinrommet er nå under kontroll. Avhøret av mannskapet begynner i ettermiddag.

– Den tekniske etterforskningen må vente til brannstedet er blitt kaldt, sa etterforskningsleder Terje Riishaug under en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

AKTUELT NÅ