Hopp til innhold

– Dette er beklagelig

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, sier at telenettet nå fungerer slik det skal. Samtidig sier han at denne situasjonen ikke burde ha oppstått.

Bjørn Amundsen
Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Rent driftsmessig virker det nå som at det er ok. Men vi har ikke fått orden på den normale strømsituasjonen enda, så alt går fortsatt på nødaggregat. Men det er ikke noe problem å holde det gående i dagevis, så for kundene er dette løst, sier Amundsen.

– Dette burde gått smertefritt

Amundsen sier at de i Telenor fikk melding om kraftfeil klokken 01:06.

– På denne lokasjonen har vi nødaggregat og nødstrøm, men her skjedde det en feil slik at denne ikke fungerte slik den skulle, og derfor tok det tid før vi fikk stasjonen opp igjen, sier dekningssjefen.

Feilen førte til at det torsdag har vært store problemer med telefonnettet i Møre og Romsdal. Både fasttelefoner, bredbånd og mobilnettet har vært rammet. Før nødetatene fikk rutet seg via Sogn og Fjordane, var det ikke mulig å nå dem. Eldre med trygghetsalarm fikk heller ikke kontakt med brannvesenet.

Situasjonen burde ifølge dekningssjefen ikke ha oppstått.

– Dette er en feil vi er forberedt på, og derfor var sentralen godt utstyrt med reservekraft i flere varianter. Så dette burde gått helt smertefritt, men det gjorde det ikke, sier Amundsen.

Vet ikke hvor feilen ligger

Telenor vet fortsatt ikke hvor feilen ligger.

– Det er litt tidlig å si om feilen ligger i aggregatet eller en elektromontasje, litt folkelig sagt så er det en feil på anlegget som gjorde at dette ikke fungerte slik det skulle. Det er beklagelig, for her hadde vi alle mulige reserveløsninger til stede.

Er de ikke skremmende at en så liten hendelse kan få så store konsekvenser?

– Jo, det viser hvor avhengige vi er av mobiltelefonen. De lokale konsekvensene var store, spesielt i Ålesund-regionen.