For syv år siden siden skulle datteren til Christine Otterstad begynne på skolen, men det gikk ikke så bra. Hun fikk angst, og ville ikke være på skolen.
Da bestemte Christine seg for å sitte på bakerste benk sammen med datteren gjennom hele første klasse. Det var da hun oppdaget hvor lite barna lærte om livet og psykisk helse.
– Vi har gym på timeplanen fordi vi vet at fysisk aktivitet er viktig. Jeg tok det som en selvfølge at psykisk helse var like integrert i skolen, men jeg oppdaget at det ikke finnes noe som kan hjelpe et barn med å like seg selv. Det finnes ikke sånne fag i skolen.
- Les også:
Otterstad jobber som coach og driver sitt eget firma. Nå kjemper hun for å få inn et fag fra første klasse hvor barna kan lære hvordan man kan takle livet.
– Det vil spare samfunnet for mye på sikt i forhold til utbrenthet og stresslidelser. Hvis vi hadde hatt et solid grunnfundament hadde vi hatt et annet utgangspunkt når vi blir eldre og skal takle enda mer.
- Hør mer om saken i Mellom himmel og jord her:
Verktøykasse for å takle livet
Otterstad ser for seg et fag der man lærer noen verktøy for å takle ulike vanskelige situasjoner i livet.
– For eksempel prøver du gruer deg til, jobbintervju, kjærlighetssorg, dødsfall, sorgarbeid, alt dette er lett å integrere i psykisk helse- fag. Det viktigste med et slikt fag må være å skape trygghet i seg selv, sier hun.
- Les også:
Det ikke er meningen at lærerne skal fungere psykologer også.
– Vi går til proffe psykologer etter at skaden har skjedd. Dette handler om forebygging, å legge et grunnlag for barn som gir dem trygghet til å takle de utfordringer de møter på senere i livet.
Otterstad er helt klar på at det først og fremst er foreldrene sitt ansvar å lære barna sine å takle livet og gi dem trygghet.
– Men hvor mange foreldre er det som kan mestringsteknikker fra før? Dette er noe vi må lære oss. Mange foreldre tar kontakt med meg fordi ungene deres sliter i hverdagen og de aner ikke hva de skal gjøre.
- Les også:
– Holder ikke med frivillige program
Hun får støtte fra førsteamanuensis Anne Torhild Klomsten ved Pedagogisk institutt ved NTNU. Hun skriver en artikkel om temaet nå, og oppfordrer politikerne til å satse på psykisk helse som et eget fag.
– Forskning viser at mange unger er stressa og blir deprimerte i løpet av ungdomstida. De stiller høye krav til seg selv på skolen, til utseende, prestasjoner på idrettsbanen, og ikke minst bli likt av andre, sier hun.
- Les også:
I dag finnes det statlige program som tilbyr skoler opplegg som har fokus på psykisk helse, men det er opp til skolene selv om de vil ta i mot tilbudet.
Derfor etterlyser Anne Torild Klomsten et eget fag på timeplanen til elevene som tar utgangspunkt i livet.
– Det må være et fag som må inn på timeplanen på lik linje med alle andre fag, og ha kompetansemål som stiller krav til elevene. Et åtte ukers program ikke tilstrekkelig, det må være kontinuerlig undervisning over tid, mener hun.
- Hør mer om psykisk helse i skolen i Mellom himmel og jord her:
Bruke rollespill og sosiale medier
Klomsten ser for seg at lærerne kan bruke sosiale medier aktivt, og diskutere det som skjer der med barna.
– De kan også bruke rollespill og få kjenne på hvordan det føles å være inne i et fellesskap og stå utenfor. Det går også an å bruke timene til å gå inn og rydde opp i maktstrukturer i en klasse.
Klomsten mener at skolen er riktig arena for å jobbe med psykisk helse blant barn og unge.
– Her treffer vi alle elevene samlet, og kan ta opp temaer som er felles for hele gruppa. Dette handler om forebygging, og lærerne må få kompetanse gjennom sin utdanning slik at de er rustet til å undervise elever i dette.
Hun har store forventinger til den nye regjeringen.
– Det er fantastisk at statsministeren tok opp forebygging psykisk helse i nyttårstalen sin. Mange voksne sliter i løpet av livet, og da må vi se viktigheten av å begynne forebygging tidlig.
Vil ikke innføre nytt fag
Kristin Vinje (H) i utdanningskomiteen er ikke sikker på at eget fag om psykisk helse er løsningen.
– Jeg synes det er et interessant forslag og vi er åpne for gode innspill, for dette er absolutt et problem som vi må ta tak i. Men jeg er usikker på om et nytt fag er løsningen, sier hun.
Vinje mener det er bedre å integrere psykisk helse i alle fag, styrke skolehelsetjenesten og øke bevisstheten rundt temaet hos elever og lærere.
– Vi må jobbe for at barn opplever mestring på skolen og får god selvtillit gjennom det. Derfor er det viktig at lærerne tilrettelegger undervisningen slik at alle barn føler at de mestrer.