Trening foran tv-skjermen

Treningsøvelsene som passer til OL-titting fra sofaen.

Trening

Du trenger ikke sitte stille selv om du ser på OL.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Med jobb på dagen og OL på tv på kveldstid er det ikke lett å finne tid til trening.

Yngvar Andersen, trener i Bedre Puls.

Yngvar Andersen.

Foto: Kaland, Ole / Ole Kaland, NRK

Yngvar Andersen, vår Bedre Puls-eksert og personlig trener ved Mykjemeir, foreslår noen enkle øvelser du kan gjøre i sofaen.

- Du kommer ikke i kjempeform foran tv-skjermen, men du kan raskt få fremgang med noen enkle styrketreningsøvelser i ti minutter en gang om dagen, men gjerne oftere, sier Andersen.

Mens du ser på langrenn

Situps x 12

Hjelpemiddel: Langkost

Øvelsen gir sterkere mage.

Hold langkosten inntil brystet under hele øvelsen. Bøy haka ned mot brystet. Stram magen, gå rolig nedover til skuldrene går borti gulvet. Da løfter du overkroppen raskt opp igjen.

Øvelse 2

Situps.

Foto: NRK

Tips: Hælene skal alltid være i gulvet. Jobb for å holde langkosten inntil brystet. Pust inn på vei ned og ut på vei opp. Husk at du har god tid.

Utfordringen: Når du merker at øvelsen går lettere, øk antall situps!

  • Prøv vår quiz!

"Svømmetak" x 12

Hjelpemiddel: Langkost

Her trener du rygg, sete og bakside skulder.

Legg deg ned på magen, både bein og overkropp skal være litt hevet over gulvet. Dra langkosten inntil halsgropen og løft overkroppen så høyt du klarer. Trekk albuene inn mot ryggen. Så dytter du langkosten utover til du har strake armer. Dra inn, løft opp og press albuene inn igjen.

Øvelse 4

Svømmetak.

Foto: NRK

Tips: Husk på albuene og at beina også skal løftes opp fra gulvet.

Utfordringen: Når øvelsen går lettere, løft enda litt høyere.

Bro x 6

Hjelpemiddel: Raggsokker under hendene

Øvelsen styrker mage, rygg og skuldre.

Stå med tærne og håndflatene i gulvet. Hendene skal hvile tungt på et par raggsokker. Press navlen inn og skyv sakte utover på raggsokkene til du ikke klarer mer. Da går du fire steg innover med hendene og puster litt, før du skyver ut igjen.

Øvelse 6

Bro.

Foto: NRK

Tips: Øvelsen er veldig tung. Det er ikke farlig, det gir derimot veldig gode resultater!

Utfordringen: Når øvelsen går lettere, skyver du bare lengre fram.

Ikke tid til å lage middag? Her er oppskriftene på rask og sunn OL-mat.

Når du ser på kunstløp

Balanseøvelse x 20

Hjelpemiddel: Langkost

Øvelsen forebygger problemer med knær og ankler.

Hold langkosten bak nakken, slik at du ikke kan bruke hendene til å holde balansen. Stå på ett bein, hold i 2-3 sekunder og hopp over på det andre beinet.

Tips: Hold blikket festet på ett punkt rett framfor deg. Svikt godt i knærne når du lander. Ta skikkelig sats når du hopper!

Utfordringen: Når du merker at øvelsen går lettere, ta mer i på hoppene!

Ønsker du flere treningsprogrammer kan du se Se Yngvars treningsvidioer her.

Knebøy x 12

Hjelpemiddel: Langkost

Øvelsen trener lår, sete og stabiliseringsmuskulatur i mage og rygg.

Hold langkosten med strake armer over hodet. Stram magen, sett rumpa litt ut. Bøy knærne så langt ned som du klarer uten at hælene løfter seg fra gulvet.

Øvelse 3

Knebøy.

Foto: NRK

Tips: Se rett fram. Pust inn når du går ned og ut når du går opp.

Utfordringen: Når øvelsen går lettere, skal du bøye deg enda lengre ned!

OL-programmet dag for dag

Utfall x 12

Hjelpemiddel: Langkost

Øvelsen trener rumpe og lår.

Hold langkosten bak nakken. Ta et langt skritt ut. Skyv tilbake til utgangsposisjonen. Bytt bein.

Øvelse 5

Utfall

Foto: NRK

Tips: Pass på at kneet på den foten du setter fram ikke går lenger fram enn tåspissen. Bøy bakre bein.

Utfordringen: Når øvelsen går lettere, tar du større skritt fram.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)