Danske forskere har forsket på hvordan støy kan påvirke slagtilfeller og funnet ut at risikoen for eldre mennesker øker med 27 prosent for hver tiende desibel støynivået økes.
For mennesker som er yngre enn 65 år, fant ikke forskerne noe som tydet på at støyeksponering hadde noe videre effekt på slagtilfellene. Men på andelen av befolkningen som er over 65 år, mener forskerne at de kan se en tydelig sammenheng mellom hyppighet av slag og langvarig eksponering for støy.
- Les også:
- Les også:
En folkesykdom
Slag er den tredje vanligste sykdommen i Norge. Hvert år rammes omtrent 15.000 mennesker av slag i Norge og hver sjuende nordmann får slag i løpet av livet.
Den danske studien er den første i sitt slag og ble utført på 57.000 mennesker i alderen 50 til 64 år som bor mellom København og Århus.
– Selv om undersøkelsen er den første i sitt slag, er jeg ikke overrasket over resultatet ettersom tidligere studier har indikert at trafikkstøy kan ha en påvirkning på hjertesykdommer, forklarer Dr. Mette Sørensen som ledet undersøkelsen.
- Les også:
- Les også: Nye vedtekter for slagrammede
Proposjonal økning
Forskerne fulgte målgruppen i ti år og så at totalt 1881 personer fikk slag under studieperioden. Målgruppen bodde i områder med støynivåer fra 40 desibel, som er nivået en vanlig samtale ligger på, til 82 desibel som tilsvarer en travel bilvei.
Det viste seg at når støyen kom opp til et nivå på 60 desibel, begynte slagfaren å øke for eldre mennesker. Så mange som ett av fem slagtilfeller i urbane områder kan skyldes mye støy, tror forskerne.
- Les også: Ta hjerneslag-testen
- Les også:
Stor andel knyttes til støy
– Hvis vi tar utgangspunkt i funnene våre, kan så mange som åtte prosent av alle slagtilfeller og nitten prosent av slag på de over 65 år knyttes opp til trafikkstøy, mener Sørensen.
Forskerne påpeker at studien kun er utført i urbane områder hvor det er mye trafikk og hvor det bor folk med lavere inntekt, slik at andre faktorer som forurensing, kosthold og røyking også kan ha en påvirkning på slagtilfellene.