Annonsene med tittel ”Nå senker vi prisene. Ikke litt. Men mye”, er villedende markedsføring fordi det ikke går klart frem hvilke abonnement prisendringene gjelder, og hvilke utslag de får. Telenor Mobil er uenig i ombudets vurdering, men valgte likevel å trekke kampanjen.
Avgiften opp
Også FBI har fått en rekke henvendelser fra kunder som føler seg lurt av reklamens språk. Ifølge annonser og brev til kundene senker Telenor i løpet av mai og juni prisene på både samtaler og SMS-meldinger med nesten 300 millioner kroner. Både minuttprisen og SMS-prisen går ned, sier Telenor Mobil. Men samtidig øker månedsavgiften fra kroner 49,- til kroner 79, – en økning på ca. 60%
Lureri
Arnt Orskaug brukte mattetimen til å vise at Telenors priser ikke gikk ned.
Arnt Orskaug er mattelærer på Åretta ungdomsskole på Lillehammer. Han kontaktet FBI:
”Jeg har regnet på hva dette prismessig har å si for SMS-meldinger for Skala-abonnement før og etter 16 juni (da går samtaleprisen ned og månedsavgiften opp. Red.anm). Utsagnet fra markedsdirektøren om at prisene settes ned er totalt sett lureri. Konsekvensene av justeringen er økte priser for kundene. Den rette overskriften burde vært;
NÅ LYVER VI OM PRISENE. IKKE LITT. MEN MYE.”
Matematikk
Matteelevene ble forbløffet over hva Telenors nye SMS-pris egentlig ble.
Orskaug ønsket å bruke dette i undervisningen, og bestemte seg for å lage et diagram for bedre å illustrere hva de nye prisene fører til.
”Brevet fra Telenor Mobil er typisk eksempel på matte i hverdagen. Dessuten er mobiltelefonutgifter i høyeste grad elevenes hverdag - og foreldrene som må betale”, skriver
Orskaug videre.
Tilbakeviser
Informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobil. Foto: Telenor
Informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobil innrømmer at fasit for enkelte abonnement blir en prisøkning på SMS.
– Men dette eksempelet er helt søkt. Hvem bruker Skala-abbonementet til kun å sende tekstmeldinger, spør Sandvin, og sier at vedkommende i så fall bør bytte til et annet abonnement. Sandvin fastholder at Telenor Mobil senker prisene med 300 millioner kroner, og at dette kommer kundene til gode ved billigere samtaler og SMS-tjenester.