NRK Meny
Normal

Supermosjonistenes klassiske tabbe

Svært mange treningsglade gjør én stor feil, ifølge fysiolog Jonny Hisdal.

Jogging

Lyst til å komme i god form? Da bør du ikke trene for hardt for ofte, advarer fysiolog.

Foto: Colourbox.com

– De trener for hardt for ofte, sier Jonny Hisdal som er sirkulasjonsfysiolog ved Oslo universitetssykehus, Aker.

Mange supermosjonister blir så ivrige at de glemmer å trene smart. De får blod på tann og trener hardere enn de har godt av. Det straffer seg.


Ifølge Jonny Hisdal gjør mange supermosjonister denne tabben. Hvis du trener to til tre ganger i uka kan du trene hardt hver gang. Men hvis du er oppe i fire til fem økter og kanskje enda mer må du virkelig planlegge treningen. Det viktigste er at du varierer mellom harde og rolige økter.

– Poenget er at kroppen må få tid til å restituere seg mellom hver treningsøkt. Hvis du trener hardt hele tiden, bli det egentlig bare halvhard trening – verken fugl eller fisk.

Så rolig at det er flaut

Johnny Hisdal

Jonny Hisdal er sirkulasjonsfysiolog ved Oslo universitetssykehus, Aker

Foto: Siv Helberg / NRK

Hvis du trener nesten hver dag anbefaler Hisdal at du tar to harde økter i uka, resten bør være rolig. Den harde treningen er gjerne intervall i motbakke, da får du garantert høy puls.

Når du trener rolig kan du gjerne holde på i flere timer, men da må pulsen være atskillig lavere.

Så hva er lav puls? Hisdal forklarer:

– Du skal sykle eller løpe med veldig lav puls – så rolig at det er flaut. Selv om du er godt trent må du faktisk gå i motbakkene ellers blir pulsen fort for høy. Det er litt pinlig når folk springer forbi deg, men da må man være disiplinert. Hvis du løper opp bakken blir intensiteten høy og kroppen får ikke hentet seg inn igjen til den neste harde økten – som da ikke blir så hard som den burde være.

En pulsklokke kan være grei å ha til å passe på at du trener rolig nok. Da kan du se på den i motbakken og passe på at pulsen ikke blir for høy.

Hisdal er selv ivrig mosjonist og har gjennomført verdens hardeste triatlon, Norseman, hele seks ganger. For å klare det trener han fornuftig og går i motbakkene på de rolige turene.

Jogging

Lange løp krever gode forberedelser. Da er blant annet hvile et godt stikkord. Kroppen må få tid til å restituere seg mellom hver treningsøkt, sier sirkulasjonsfysiolog Jonny Hisdal.

Foto: Colourbox (illustrasjonsfoto)

Snakk med en profesjonell

Kari Jaquesson

Kari Jaquesson anbefaler mosjonister til å høre på sine omgivelser hvis de trener for mye.

Foto: Arne Raanaas / NRK

Treningsekspert og aerobicinstruktør Kari Jaquesson forteller at det gjerne er menneskene rundt deg som først legger merke til det hvis du trener for mye.

– Det er greit å velge å trene, men å hele tiden prioritere trening framfor andre ting er et dårlig tegn. Hvis treningen går ut over andre aktiviteter, kan det være lurt å få profesjonell veiledning for å vurdere om du bør trene på en annen måte.

Slitasjeskader og dårligere utbytte av treningen kan være resultatet hvis kroppen ikke får mulighet til å restituere etter trening. Jaquesson mener derfor det er viktig med et bevisst forhold til hvordan man trener.

– Det er mange flere som ikke trener enn de som trener for mye, men det er viktig å være klar over at begge delene kan være problematiske, sier hun.

Hva er faresignalene?

Hvordan kan man vite at man trener feil? Ifølge fysiolog Jonny Hisdal er det flere faresignaler.

– Det første man merker er at man ikke har særlig fremgang. Hvis du trener jevnt og trutt, men for eksempel ikke klarer å bedre tiden på den faste løperunden, er det et tegn på at man har trent feil – og gjerne for hardt, sier han.

Et annet tips er å sjekke hvilepulsen om morgenen over en periode.

– Hvis den begynner å øke kan det være et tidlig tegn på at man er i ferd med å bli overtrent. Hvis hvilepulsen blir lavere er det et tegn på at du blir i bedre form og at kroppen klarer å restituere seg mellom treningsøktene, forklarer Hisdal.

Treningsbølge

Har du lyst til å trene enda mer enn i dag må du huske på følgende:

– Ikke gå for fort fram. Det er også en feil mange gjør. En må øke jevnt og trutt og være tålmodig slik at man unngår belastningsskader, sier Hisdal til NRK.

LES OGSÅ: Slik får du sprettrumpe


TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.