Hopp til innhold

Skal du studere til høsten?

Disse rettighetene bør du vite om.

To studenter som sitter på ei trapp

Hvis du har fått studieplass til høsten, er det enkelte ting som er viktig å huske på.

Foto: Illustrasjonsfoto / Colourbox

I disse dager får tusenvis av søkere vite om de har fått studieplass ved sitt ønskede studiested til høsten.

Dersom du er en av dem som har fått plass, er det viktig å vite hva som er dine rettigheter som student og hva som står i kontrakten for den skolen du skal gå på.

Få en voksen til å hjelpe deg

Forbrukerombudet har derfor samlet sammen noen råd for hva man bør tenke på i tiden frem til skolestart og etter at semesteret har begynt.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: Forbrukerombudet

– Før skolestart er det først og fremst viktig å forholde seg til frister og tilbud om plass på riktig måte, slik at man ikke mister skoleplassen, sier Forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.

Hun oppfordrer også alle nye studenter til å sette seg inn hvilke vilkår som gjelder ved den skolen de har fått plass.

– Dette gjelder tross alt studentenes fremtid, sier hun.


– Her har vi med unge mennesker å gjøre, og mange i denne aldersgruppen har ikke inngått avtaler og kontrakter før. Det kan være vanskelig å forstå hva som står i kontrakten, sier Nergård.

Få derfor en voksen til å se over kontrakten, råder Forbrukerombudet.

Spesielt hvis kontrakten gjelder for en skole som det koster penger å studere ved.

– Hvis studenten har kommet inn på en skole som koster penger, er det ekstra viktig at hun eller han får en voksen til å hjelpe seg, sier Nergård.

– Det er dessuten lurt å undersøke om man virkelig bør betale så mye penger til denne skolen. Undersøk også skolens renommé, oppfordrer hun videre.

– Noen kontrakter har urimelige vilkår

Forbrukerombudet forteller at de hvert år får henvendelser fra studenter som har kommet i konflikt med studiestedet sitt.

– Den mest vanlige henvendelsen går på at studentene har betalt et forskudd til en skole som de har kommet inn på, og så har de i ettertid kommet inn på en annen skole som er kostnadsfri, forteller Nergård.

– Da er jo spørsmålet: kan man få tilbake pengene etter at de er betalt? Dette kan være en vanskelig situasjon å komme seg ut av, sier hun.

Har ikke studentene satt seg godt nok inn i kontraktsvilkårene?

– Det er nok litt begge deler. En del av disse kontraktene opererer med urimelige vilkår, der det kreves at studentene skal betale inn altfor mye penger – altfor tidlig, sier Forbrukerombudet.

Nergård sier dette kan være en utfordring, da det ofte finnes enkelte frister å forholde seg til.

– Hvis du først har kommet inn på en skole som koster litt, har du som regel lyst til å beholde denne skoleplassen for sikkerhets skyld, sier hun.

Dette er Forbrukerombudets råd til nye studenter:

Overhold tidsfristene

  • Husk å takke ja til den skoleplassen du vil ha innen fristen!
  • Betal eventuelle skolepenger og eksamensavgift i tide.
  • Undersøk om du mister skoleplassen din dersom du ikke møter opp første skoledag.
  • Meld deg opp i kurs eller fag og til eksamen innen fristen.
  • Når må du eventuelt si opp skoleplassen din for å unngå å betale avgift for neste semester eller skoleår?

Sjekk hva du er forpliktet til i kontrakten

  • Hvor mye koster skoletilbudet og hva inkluderes i prisen?
  • Betalte du et gebyr da du takket ja til plassen? Undersøk om du får dette tilbake dersom du ombestemmer deg.
  • Hvor mye må du betale dersom du trekker deg fra skolen før eller etter opptak?
  • Hvilke regler gjelder dersom du blir syk?
  • Krever skolen at du sier opp plassen din skriftlig?
  • Husk å ta vare på kontrakten og eventuelle kvitteringer når du betaler til skolen.

Hva om du er misfornøyd med skoletilbudet?

  • Ta opp saken så raskt som mulig med skolen. Vær konkret – hva er du misfornøyd med?
  • Før en oversikt over det du er misfornøyd med – det kan for eksempel være mangel på undervisning, praksisplass eller veiledning. Registrer også når og hvem du tok opp problemet med.
  • Dersom du fortsatt er misfornøyd etter å ha tatt opp saken med skolen, bør du gi en skriftlig klage.
  • Sjekk om skolen tilbyr å behandle saken hos en klagenemnd, og ta i så tilfelle kontakt med denne.
  • Blir du ikke enig med skolen etter å ha klaget skriftlig, kan du kontakte noen som kjenner til hvilke rettigheter du har. Hør for eksempel med Forbrukerrådet, jusstudenter som tilbyr gratis rettshjelp eller studentorganisasjoner.
  • Dersom klagen din gjelder villedende markedsføring eller urimelige kontraktsvilkår, kan du kontakte Forbrukerombudet. Forbrukerombudet kan ikke hjelpe deg i din konkrete sak, men kan hindre at framtidige studenter blir utsatt for liknende forhold.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)