Riktig informasjon om forbrukernes rettigheter er noe Forbrukerrådet har hatt rettet et sterkt søkelys mot.
For forbrukerne vil god og riktig informasjon være betryggende hvis de er i tvil om en nettbutikk er seriøs eller ikke.
For om all informasjon er på plass, kan nettbutikkene unngå misfornøyde kunder og tvister i etterkant av kjøpet.
- LES OGSÅ:
Problemer med angreretten
Håndtering av angreretten som gjelder for alle nettbutikker, er noe av det det syndes mot. Hittil i år har Forbrukerrådet mottatt 212 henvendelser om dette.
– Folk klager på at de ikke har fått opplysninger om angreretten, at de ikke har fått skjema, at varen ikke kommer når den skal og at det er feil med den, sier Martin Skaug Halsos som er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
Handler du fra en norsk nettbutikk, har du 14 dagers angrerett, så sant du har mottatt et angrerettskjema.
- SE OGSÅ:
Her feiles det
Da Forbrukerrådet tidligere i år testet 143 nettbutikker på sine kriterier, var det nesten ingen som kom feilfritt fra testen. Her er de vanligste synde
- Salgsbetingelser
Nettsiden bør opplyse om standard salgsbetingelser og ha dem lett tilgjengelige. 9 prosent av norske nettbutikker feilet på dette. - Reklamasjonsrett
Nettbutikken skal opplyse om reklamasjonsretten og hvilke frister som gjelder for å klage på produktet. I Norge er det fem års reklamasjonsfrist på varer ment å vare i mer enn to år, som for eksempel TV-er og kjøleskap, mens det er to års reklamasjonsfrist for varer som er ment å vare kortere, som elektroniske leker. 76 prosent av norske nettbutikker feilet på å gi riktig informasjon om dette. - Angrerett
For nettbutikker gjelder det en regel om minimum 14 dagers angrerett, at kundene kan angre på kjøpet, sende produktet tilbake og få pengene tilbake uten å oppgi noen grunn. Denne retten skal det opplyses om, men 25 prosent av norske nettbutikker gir feil eller ingen informasjon om dette. - Kontaktinformasjon
De fleste nettbutikker har en form for kontaktinformasjon på sidene, men mange mangler butikkens juridisk navn og organisasjonsnummer. 38 prosent av norske nettbutikker oppgir ikke organisasjonsnummer på nettsiden sin.
- LES OGSÅ:
Lett å finne
For Forbrukerrådet holder det ikke at informasjonen bare er skrevet et sted i nettbutikkene, men at den skal være lett tilgjengelig på nettsiden. Her er det også flere nettbutikker som ikke møter kravene fra Forbrukermyndighetene.
Spesielt viktig er det å ha synlig kontaktinformasjon, slik at kundene lett kan få tak i kundeservice eller butikkansvarlige med sine henvendelser.
– Er du en ærlig selger bør det være lett å komme i kontakt med deg, og du bør gi god kontaktinformasjon som telefonnummer, postadresse og organisasjonsnummer, sier Skaug Halsos i Forbrukerrådet.