Hopp til innhold

Slik vet du at nettbutikken er seriøs

Forbrukerrådet advarer mot mangelfull informasjon i en rekke nettbutikker. Dette bør du se etter før du handler.

pakke merkes

Nettbutikkenes ansvar stopper ikke når varene er sendt fra lageret.

Foto: Ingvill Sunnby / NRK

Riktig informasjon om forbrukernes rettigheter er noe Forbrukerrådet har hatt rettet et sterkt søkelys mot.

For forbrukerne vil god og riktig informasjon være betryggende hvis de er i tvil om en nettbutikk er seriøs eller ikke.

For om all informasjon er på plass, kan nettbutikkene unngå misfornøyde kunder og tvister i etterkant av kjøpet.

Problemer med angreretten

reparerer

Nettbutikkene må som alle andre butikker håndtere klager på produkter hvis de er innenfor reklamasjonsfristen.

Foto: Ingvill Sunnby / NRK

Håndtering av angreretten som gjelder for alle nettbutikker, er noe av det det syndes mot. Hittil i år har Forbrukerrådet mottatt 212 henvendelser om dette.

– Folk klager på at de ikke har fått opplysninger om angreretten, at de ikke har fått skjema, at varen ikke kommer når den skal og at det er feil med den, sier Martin Skaug Halsos som er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Handler du fra en norsk nettbutikk, har du 14 dagers angrerett, så sant du har mottatt et angrerettskjema.

Her feiles det

Da Forbrukerrådet tidligere i år testet 143 nettbutikker på sine kriterier, var det nesten ingen som kom feilfritt fra testen. Her er de vanligste synde

  1. Salgsbetingelser
    Nettsiden bør opplyse om standard salgsbetingelser og ha dem lett tilgjengelige. 9 prosent av norske nettbutikker feilet på dette.
  2. Reklamasjonsrett
    Nettbutikken skal opplyse om reklamasjonsretten og hvilke frister som gjelder for å klage på produktet. I Norge er det fem års reklamasjonsfrist på varer ment å vare i mer enn to år, som for eksempel TV-er og kjøleskap, mens det er to års reklamasjonsfrist for varer som er ment å vare kortere, som elektroniske leker. 76 prosent av norske nettbutikker feilet på å gi riktig informasjon om dette.
  3. Angrerett
    For nettbutikker gjelder det en regel om minimum 14 dagers angrerett, at kundene kan angre på kjøpet, sende produktet tilbake og få pengene tilbake uten å oppgi noen grunn. Denne retten skal det opplyses om, men 25 prosent av norske nettbutikker gir feil eller ingen informasjon om dette.
  4. Kontaktinformasjon
    De fleste nettbutikker har en form for kontaktinformasjon på sidene, men mange mangler butikkens juridisk navn og organisasjonsnummer. 38 prosent av norske nettbutikker oppgir ikke organisasjonsnummer på nettsiden sin.

Lett å finne

Martin Skaug Halsos

Martin Skaug Halsos er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg Kolonihaven

For Forbrukerrådet holder det ikke at informasjonen bare er skrevet et sted i nettbutikkene, men at den skal være lett tilgjengelig på nettsiden. Her er det også flere nettbutikker som ikke møter kravene fra Forbrukermyndighetene.

Spesielt viktig er det å ha synlig kontaktinformasjon, slik at kundene lett kan få tak i kundeservice eller butikkansvarlige med sine henvendelser.

– Er du en ærlig selger bør det være lett å komme i kontakt med deg, og du bør gi god kontaktinformasjon som telefonnummer, postadresse og organisasjonsnummer, sier Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)