For Marianne Henriksen fra Ski begynte påskeferien med en litt større porsjon frustrasjon i bagasjen enn de fleste av oss. Og det hele begynte ganske så uskyldig. Årsaken var et nettauksjonsfirma som ikke vil gi slipp på henne som kunde.
– Jeg hadde en del småting hjemme, noen CDer, videoer, bøker og annet, som jeg gjerne ville selge. Og jeg hadde hørt at nettauksjon var en fin måte å selge ting på sier Marianne.
Hun fikk solgt mange av tingene sine via nettauksjonssiden QXL. Etter en stund gav QXL henne tilbud å bli en såkalt superselger. Det innebærer at hun i stedet for å betale provisjon av det hun solgte betalte en fast månedlig avgift på 187 kroner.
Meldte seg ut
Men Marianne syntes det fungerte dårlig og valgte å melde seg ut igjen etter en måned. Hun fulgte den utmeldingsprosedyren hun skulle. Etter dette mottok hun ikke lenger den månedlige regningen på 187 kroner og hun regnet da med at hun var utmeldt.
Så gikk det omtrent ett år, og på ny fikk hun regning fra QXL. Denne var på godt over 1000 kroner. Nettselskapet hadde da samlet opp alle de månedlige regningene for ett år.
Marianne brukte mye tid på å maile til QXL.
På ny sendte Marianne en mail til QXL og forklarte at hun ikke hadde vært medlem på nesten ett år. Men QXL sa at de ikke hadde registrert at hun hadde meldt seg ut. Men Marianne var sikker i sin sak og brukte mye krefter på å overbevise QXL om at hun virkelig hadde meldt seg ut.
– Det var mye mailing frem og tilbake og mye frustrasjon. Til slutt ble vi enig om at to jeg skulle betale for to måneder og jeg grep den løsningen med begge hendene og tenkte at jeg endelig var ferdig med saken og ble i alle fall utmeldt en gang for alle fra QXL.
Men i januar i år fikk Marianne enda et krav fra QXL. Denne gangen gav hun opp og rett før påske kom inkassokravet.
Legger seg flate
I det Marianne reiser på påskefjellet tar FBI kontakt med QXL og denne gang er tonen en litt annen en den Marianne har møtt tidligere.
Jørgen Nilsson, konstituert daglig leder QXL Norge.
– Det er altså først nå at vi har virkelig skjønt at vi har gjort en feil sier Jørgen Nilsson konstituert daglig leder QXL Norge. Dette her ble egentlig avklart i august i fjor så overfor Marianne har dette helt klart vært en belastning som vi beklager veldig sterkt.
Forstår du at det kan være ganske frustrerende å få et inkassokrav på noe du da ikke skylder?.
– Selvfølgelig gjør jeg det, og vi lever jo av fornøyde kunder. Våre kunder skal være fornøyd og dette skal ikke skje og dette beklager vi at har skjedd.
Ikke imponert
Marianne er glad men likevel ikke særlig imponert over QXL.
– Det jeg synes er utrolig fascinerende med det hele er at det tar FBI fem minutter å ordne en sak en sak som jeg har brukt så lang tid på, sier Marianne.