Hopp til innhold

Mener flere nå gjør som Lone og tar mer kontakt med banken

Over halvparten av norske lånekunder har det siste året enten flyttet lånet, reforhandlet vilkårene med banken eller sjekket lånebetingelsene sine.

Lone Petersen Sundgot

Lone Petersen Sundgot har fått igjen for innsatsen når hun har tatt kontakt med banken for å få bedre vilkår.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

Lone Petersen Sundgot er en aktiv bankkunde. Hun holder seg oppdatert på renter og svingninger, og tar kontakt med banken og reforhandler.

Slik har det ikke alltid vært.

– Nei, det har vel kanskje blitt mer og mer. Man blir litt opplyst når man leser artikler om bankene, hvor mye de har å gå på, sier hun.

Hun har også snakket mer med andre rundt seg både om hva de har i lån, og hvilke renter de har.

– Så blir man litt trigget til å ta tak i egen rente, sier Sundgot.

Avliver myten om norske bankkunder

Opinion har på oppdrag fra arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen Finans Norge gjennomført en spørreundersøkelse for å avdekke nettopp hvor aktive norske bankkunder er.

Undersøkelsen viser at 25,5 prosent av lånekundene i fjor var i kontakt med banken om boliglånsrenten. 26 prosent har flyttet innskuddskonto mellom to banker, og 7,2 prosent har flyttet lånet mellom to banker det siste året.

At 52 prosent enten har byttet bank, reforhandlet betingelsene sine, eller faktisk sjekket at de har konkurransedyktige vilkår, mener informasjonsdirektør i Finans Norge, Tom Staavi, er et høyt tall.

Det avliver myten om at norske bankkunder er sløve, sier Staavi.

Finans Norge, Tom Staavi

Tom Staavi er informasjonsdirektør i Finans Norge.

Foto: CF-Wesenberg

Har du inntrykk av at vi er mer aktive?

Av alle undersøkelser jeg har sett på dette området så synes jeg disse tallene indikerer så høy grad av aktivitet at jeg vil mene at vi har vært betydelig mer aktive i 2023 enn tidligere, sier Staavi.

Glad kundene tar kontakt

Joachim Flataker, banksjef i Sparebanken Møre i Ålesund sentrum, mener det er naturlig at de får flere henvendelser fra kundene med de økte rentene som har vært. Han sier at de er veldig glade i å ha kontakt med kundene sine.

Joachim Flataker er banksjef for Sparebanken Møre i Ålesund sentrum.

Joachim Flataker er banksjef i Sparebanken Møre i Ålesund sentrum.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

– Det gir oss muligheten til å gi gode råd, gå gjennom alt fra lånestruktur til kontoer og forsikringer og så videre. Da er vi der med vår ekspertise, sier Flataker.

Lone Petersen Sundgot har fått igjen for innsatsen de gangene hun har innhentet tilbud fra andre banker.

– Jeg får stort sett satt ned renta de gangene jeg har presset ned, og snakket med banken, sier hun.

Rentekalkulator

Se hvor mye du må betale hvis renta øker.

Rente
Månedlige utgifter
18 783 kr
Økte renteutgifter
378 kr

Det vil si en total utgift på 18 783 kroner i måneden, som betyr 378 kroner mer i ekstra renteutgifter enn det du betaler i dag. Renteutgifter er det du må betale ekstra når renta øker fra dagens rente på 5,49%

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL