Hopp til innhold

Ledig fly - men må bli i India

Aurora og Josefine sitter fortsatt askefaste i India. British Airways vil ikke sende dem hjem før 7. mai, selv om det nå er ledige plasser på tidligere fly.

Aurora Anderssen Hannisdal og Josefine Coward er strandet i Mumbai

Aurora Anderssen Hannisdal og Josefine Coward er fortsatt strandet i Mumbai. Aurora skulle ha vært på jobb i Norge allerede forrige uke.

Foto: Privat/Manish Swarup/Scanpix/AP/Montasje

Aurora Anderssen Hannisdal (23) og Josefine Coward (23) skulle reist hjem fra India onsdag forrige uke. Men de er der fortsatt.

Det som skulle bli en eventyrreise til storbyen Mumbai ble en skikkelig hodepine da askeskyen la seg over Europa. I mer enn to uker blir Aurora Anderssen Hannisdal og Josefine Coward sittende fast i India.

British Airways (BA) har booket dem om til London-flyet 7. mai. Til tross for at det nå er ledige plasser på flere BA-avganger før den datoen.

- Man kan jo ikke gjøre så mye med naturkreftene. Men vi hadde håpet at Bristish Airways hadde tatt bedre vare på passasjerene. Vi har ikke hørt mye fra dem, forteller Josefine Coward til NRK.no.

Mulig regelbrudd

- Uten å kjenne detaljene i saken, ser det ut til at British Airways går imot ordlyden i EU-forordningen om forsinkelser i flytrafikken, sier Kirsti Pamphlett, som er juridisk rådgiver i Forbruker Europa .

- I artikkel 8 om passasjerenes rettigheter står det at omruting skal skje "snarest mulig, på tilsvarende transportvilkår, til det endelige bestemmelsesstedet". Når det da faktisk er ledige plasser på British Airways-fly, er det god grunn til å mene at to ukers ventetid er et brudd på EU-forordningen, sier Pamphlett.

I så fall mener hun de norske kvinnene kan bestille en ny flybillett fra India på egen hånd og kreve erstatning fra BA i ettertid.

- Problemet er bare at det britiske tilsynsorganet kan tolke ordlyden i regelverket på en annen måte. Det er alltid en viss risiko forbundet med å kreve sine rettigheter på denne måten, legger hun til.

- Ganske spesielt

Elise Korsvik

Elise Korsvik, juridisk rådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Også Elise Korsvik, som er juridisk rådgiver i Forbrukerrådet, mener at dette er en ganske spesiell sak.

- Selv om flypassasjerer som havner i en slik situasjon har krav på refusjon eller ombooking, så finnes det ingen regler om at de kan kreve plass på første tilgjengelige fly, sier hun.

- Men man kan spørre seg om British Airways kun tenker kommersielt, at de heller vil selge dyre billetter til andre framfor å hjelpe de to hjem igjen snarest mulig.

- Selv om flyselskapets forpleiningsplikt kanskje er billigere i India enn i vår del av verden, kan det jo hende at selskapets tap likevel blir større enn gevinsten. For dette har også med omdømme og misfornøyde passasjerer å gjøre, mener Korsvik.

- Kan kreve refusjon

Elise Korsvik mener et alternativ for de norske kvinnene som sitter askestrandet i India kan være å kreve refusjon av billettene med BA, og heller prøve å skaffe seg en ny billett på egen hånd.

- Men i så fall sier de også fra seg retten til forpleining mens de venter. Dessuten kan den nye billetten bli ganske dyr, hvis de er uheldige. Og paradoksalt nok kan det hende at det blir en billett fra British Airways.

NRK.no har fortsatt ikke fått noen kommentar fra British Airways angående denne saken.

Har du problemer på grunn av askekrisen? Send oss en e-post!

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)