Hopp til innhold

Kyniske Viasat lurer seerne

Det interaktive TV-programmet Chill, som sendes på kanalen Viasat 4, bruker kyniske metoder for å loppe penger av seerne sine. FBI avslører triksene.

Chill TV
Foto: NRK

Se reportasjen her i nett-TV

Chill presenteres som et uskyldig, interaktivt underholdningsprogram. Programmet er SMS-basert, og seerne får være med på å bestemme innholdet gjennom å delta på chatten.

Programlederne har konkurranser der seerne kan vinne premier, og man kan også delta i avstemninger som settes opp under sending, skriver produsent Rubicon TV på sine nettsider.

30 kroner per melding

Det hele virker tilforlatelig, helt til du skjønner hva poenget er: Å få seerne til å sende inn flest mulig meldinger. For hver melding seerne sender til Chill, må de betale 30 kroner for å delta i konkurransen.

Programlederne kommer ofte med villedende hint som ikke har noe med løsningen å gjøre. Og for sikkerhets skyld opererer programlederne med alternative svar: Dersom noen sender inn løsningen, velger de bare et annet svar fra listen.

Her er oppskriften

FBI har oppskriften på hvordan Rubicon lager sitt interaktive TV. Programlederne og moderatorene (en person som kontrollerer alle meldinger som legges ut, og kommer med innspill til programlederen underveis i sendingen) får et hefte hvor det står følgende:

”For å dra inn meldinger må vi være veldig kyniske. Det nytter ikke å synes synd på seerne som bruker pengene sine på oss. Det er dette vi lever av.”

”Ofte er det ikke å vinne som gjør at seerne er med på konkurransene. Det er rett og slett for å vise at de er smartere enn resten av Norge.”

Sender meldinger selv

Heftet gir også programlederne beskjed om å lage fiktive meldinger:

”Send gjerne inn en anonym melding i forkant av en konkurranse, slik at seerne føler at det er de som har mast om en konkurranse, og at dere er greie og gir etter”.

”Vote mot hverandre på de mest banale ting (hvem er kulest?), og legg sjela deres i det. Jevn ut voten slik at den ligger og vipper på 50/50, og det strømmer inn!”

Klagde på Rubicon

Tom Rune Helland fra Mo i Rana er en av dem som har fulgt med på de interaktive TV-programmene. Han har også sendt inn noen meldinger for moro skyld. Han ble så sint at han klagde til Rubicon:

”Jeg har råd til å sløse bort 120-200 kroner på denne dritten, men jeg synes synd i de med presset økonomi som blir forledet til å kaste bort 30 kroner per melding på disse totalt villedende uttalelser som blir servert time etter time hver natt", skriver han, og fortsetter:

"Når slik direkte åpenlyst forledende og kostbar konkurransevirksomhet får fortsette natt etter natt, så mener jeg at det absolutte bunnivå for TV-kanalene må være nådd.”

"Bare" 5000 kroner

Han fikk svar fra Rubicons kundekontakt for Chill og Mess-TV, Severin Meiland. Men Meiland svarte ikke på påstandene om villedende hint.

”Vi forsøker å underholde, og det er faktisk en øvre grense på 5000 kroner pr kalendermåned, og det går ikke an å bruke mer enn dette. Hvis noen sender inn maxbeløpet pr måned, tilsvarer det i gjennomsnitt fem og en halv 30 kroners meldinger pr døgn, i en måned. Jeg vil ikke akkurat si at dette er mange meldinger”, skriver Meiland.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)