Hopp til innhold

Kinesisk bil med toppscore i kollisjonstest

For første gang har en kinesisk bilmodell fått fem av fem mulige stjerner i alle kategorier i Euro NCAP sin kollisjonstest.

Modellen Qoros 3 Sedan er den første kinesiske modellen som oppnår fem av fem mulige stjerner hos byrået som måler hvor kollisjonssikre biler er.

Å oppnå denne toppscoren er et viktig salgsargument dersom man vil selge biler også i den vestlige verden, hvor bilparken holder en jevnt over høy standard.

Euro NCAP er en prestisjetung test, og har definisjonsmakt i det europeiske markedet for hvor sikker en bil er.

Den lille familiebilen viste god totalbeskyttelse i testen, og fikk høy score på alle fire områder som måles. Dette markerer et viktig steg opp for kinesisk bilindustri, som har fått kritikk for mange ting, men særlig mangel på kollisjonssikkerhet.

Spesielt vakte det oppsikt da ADAC, som er den tyske søsterorganisasjonen til NAF, i 2007 kollisjonstestet den kinesiske modellen Brilliance BS6. Resultatet var svært nedslående, som denne YouTube-videoen viser:

Video: Krasjtest av kinesiske Brilliance BS6 i 64 kilometer i timen, utført i 2007.

Europeisk kompetanse

Kinesisk bilindustri er allerede enorm, og årlig produseres det flere biler der enn i EU. Men veldig lite av det som produseres blir eksportert til andre land.

Qoros, som introduserte modellen 3 Sedan ved bilutstillingen i Genève tidligere i år, anses for å være det kinesiske merket som i størst grad kan gi europeisk og japansk bilindustri konkurranse.

Den erfarne biljournalisten Jon Winding-Sørensen sier at Qoros med sine nye testresultater har brutt den kinesiske muren, og at det kommer til å vekke oppsikt.

– Men årsaken til at det har skjedd, er at Qoros har hatt et helt annet utgangspunkt enn annen kinesisk bilindustri. Selv om merket er kinesiskeid, er det utviklet og drevet av europeere. De andre kinesiske bilprodusentene, som sjelden får mer enn tre stjerner hos Euro NCAP, blir nok lange i maska nå, sier han.

– Når får vi se Qoros her til lands?

– Så vidt jeg vet er de så langt ikke presentert i andre europeiske land enn Tsjekkia, og det tar nok minst to-tre år før de kommer til Norge.

Jon Winding-Sørensen

Journalist Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget sier at kollisjonstestresultatene for Qoros kommer til å vekke oppsikt.

Foto: NRK

Pris blir avgjørende

Ledelsen i Qoros sier selv at det ikke bare er pris, men også kvalitet og premiumfølelse som skal gjøre at folk kjøper bilen.

Det tror ikke Winding-Sørensen på helt uten videre.

– Det kommer til å handle om lav pris. Det er ikke noe spennende med denne bilen. Den er fullstendig mainstream med minste felles multiplum av konvensjonell teknologi. Men det er imponerende i seg selv at de har utviklet dette helt fra bunnen av. Og på utviklingssiden er de på nivå med mange andre merker, sier Winding-Sørensen

Han legger til at modellen rent miljømessig ikke er helt på topp, men likevel slett ikke verst.

Han tror at Qoros vil legge seg på en pris på 20 prosent under sammenlignbare europeiske modeller, men tror de kan bli rammet av norsk miljøavgift dersom bilene har et høyere CO2-utslipp enn konkurrentene.

Å slå igjennom med et nytt bilmerke, er regnet for å være en meget vanskelig oppgave. Og Winding-Sørensen understreker at det ikke er lett å introdusere nye merker på markedet, selv om prisen er lav.

– Det er veldig komplisert, og kommer til å koste mye penger. Det de kan håpe på er å lansere en modell som har et bombenedslag av en pris, sier han.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)