Lettere å velge barnesikker bil

Nå skal det bli enklere for småbarnsforeldre å velge de tryggeste bilene. EuroNCAP-testene skjerper kravene til barnesikring.

Sidekollisjontest av Toyota Auris

Alle bilene i ny sikkerhetstest fra Euro NCAP oppnår de maksimale fem stjernene. Her fra sidekollisjon med nye Toyota Auris.

Foto: Euro NCAP

Fire nye bilmodeller er satt under lupen i årets første Euro NCAP-test. Alle kommer bra ut sikkerhetsmessig med fem stjerner av fem mulige, men med Skoda Octavia et hestehode foran.

Fra i år satser testinstansen Euro NCAP enda mer på barnesikring, med en ny kontrollmetode for montering og bruk av barneseter i bilene.

Nye testdukker skal gi et mer realistisk resultat i kollisjonene, og hver enkelt bilmodell blir testet med flere av de mest kjøpte barnesetene i Europa.

Testene informerer også om hvilke av bilens seter som har Isofix-festepunkter, og vurderer hvor enkelt det er å montere barnesetene korrekt i Isofix-festene.

LES OGSÅ:

Her er de siste testresultatene:

Euro NCAP mars 2013

MERKE OG
MODELL

STJERNER
TOTALT

Sikkerhet
for voksne

Sikkerhet
for barn

Sikkerhet
fotgjengere

Sikkerhets-
assistanse

Renault ZOE


(elbil)

5 av 5

89 %

80 %

66 %

85 %

Skoda Octavia

5 av 5

93 %

86 %

82 %

66 %

Toyota Auris

5 av 5

92 %

84 %

68 %

66 %

Toyota RAV4

5 av 5

89 %

82 %

66 %

66 %

Trygg Trafikk mener det er positivt at Euro NCAP nå setter enda større fokus på barnesikkerhet i testene sine.

– Men man bør ikke se seg blind på deres anbefalinger. Vårt aller viktigste råd er å bruke et bakovervendt barnesete så lenge det er praktisk mulig, i hvert fall inntil barnet er fire år gammelt, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Slette Sunde i Trygg Trafikk.

– Testene fra Euro NCAP gjelder jo for hele Europa. I flere land er rådet om bakovervendte barneseter mindre i fokus enn i Norge og Sverige. Testresultatene kan derfor bli litt unyanserte når det gjelder sikring av barn i bilen, sier Sunde til NRK.no.


Han mener det er lurt å ta med bilen og barnet til butikken, og sjekke at barnesetet passer godt inn i bilen og at barnet sitter komfortabelt før man kjøper. – Og man bør altså velge et bakovervendt sete, gjentar han.

LES OGSÅ:

Multikollisjonsbrems

Multikollisjonsbrems hos Skoda Octavia

Skoda Octavia har multikollisjonsbrems som slår inn automatisk etter en kollisjon hvis sjåføren er satt ut av spill. Systemet kan forhindre kollisjon nummer to.

Foto: EuroNCAP

Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr på alle de fire bilene i den siste testen. EuroNCAP vender også tommelen opp for elbilen Renault ZOE's system for hastighetsbegrensning, som bruker digitale kart til å informere sjåføren om fartsgrensene.

I sikkerhetstesten får Skoda Octavia full uttelling for beskyttelse av de aller minste barna inne i kupeen.

Skodaen berømmes også for flere aktive sikkerhetssystemer som kan hjelpe sjåføren i en kritisk situasjon.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)