NRK Meny
Normal

Lettere å velge barnesikker bil

Nå skal det bli enklere for småbarnsforeldre å velge de tryggeste bilene. EuroNCAP-testene skjerper kravene til barnesikring.

Sidekollisjontest av Toyota Auris

Alle bilene i ny sikkerhetstest fra Euro NCAP oppnår de maksimale fem stjernene. Her fra sidekollisjon med nye Toyota Auris.

Foto: Euro NCAP

Fire nye bilmodeller er satt under lupen i årets første Euro NCAP-test. Alle kommer bra ut sikkerhetsmessig med fem stjerner av fem mulige, men med Skoda Octavia et hestehode foran.

Fra i år satser testinstansen Euro NCAP enda mer på barnesikring, med en ny kontrollmetode for montering og bruk av barneseter i bilene.

Nye testdukker skal gi et mer realistisk resultat i kollisjonene, og hver enkelt bilmodell blir testet med flere av de mest kjøpte barnesetene i Europa.

Testene informerer også om hvilke av bilens seter som har Isofix-festepunkter, og vurderer hvor enkelt det er å montere barnesetene korrekt i Isofix-festene.

LES OGSÅ:

Her er de siste testresultatene:

Euro NCAP mars 2013

MERKE OG
MODELL

STJERNER
TOTALT

Sikkerhet
for voksne

Sikkerhet
for barn

Sikkerhet
fotgjengere

Sikkerhets-
assistanse

Renault ZOE


(elbil)

5 av 5

89 %

80 %

66 %

85 %

Skoda Octavia

5 av 5

93 %

86 %

82 %

66 %

Toyota Auris

5 av 5

92 %

84 %

68 %

66 %

Toyota RAV4

5 av 5

89 %

82 %

66 %

66 %

Trygg Trafikk mener det er positivt at Euro NCAP nå setter enda større fokus på barnesikkerhet i testene sine.

– Men man bør ikke se seg blind på deres anbefalinger. Vårt aller viktigste råd er å bruke et bakovervendt barnesete så lenge det er praktisk mulig, i hvert fall inntil barnet er fire år gammelt, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Slette Sunde i Trygg Trafikk.

– Testene fra Euro NCAP gjelder jo for hele Europa. I flere land er rådet om bakovervendte barneseter mindre i fokus enn i Norge og Sverige. Testresultatene kan derfor bli litt unyanserte når det gjelder sikring av barn i bilen, sier Sunde til NRK.no.


Han mener det er lurt å ta med bilen og barnet til butikken, og sjekke at barnesetet passer godt inn i bilen og at barnet sitter komfortabelt før man kjøper. – Og man bør altså velge et bakovervendt sete, gjentar han.

LES OGSÅ:

Multikollisjonsbrems

Multikollisjonsbrems hos Skoda Octavia

Skoda Octavia har multikollisjonsbrems som slår inn automatisk etter en kollisjon hvis sjåføren er satt ut av spill. Systemet kan forhindre kollisjon nummer to.

Foto: EuroNCAP

Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr på alle de fire bilene i den siste testen. EuroNCAP vender også tommelen opp for elbilen Renault ZOE's system for hastighetsbegrensning, som bruker digitale kart til å informere sjåføren om fartsgrensene.

I sikkerhetstesten får Skoda Octavia full uttelling for beskyttelse av de aller minste barna inne i kupeen.

Skodaen berømmes også for flere aktive sikkerhetssystemer som kan hjelpe sjåføren i en kritisk situasjon.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.