De fleste norske barn har tilgang til internett. Mye tid brukes på spill og underholdning, og reklamen er for lengst blitt en del av underholdningsinnholdet på populære nettsteder for barn.
Skjult reklame
Reklamen presenteres ikke bare i form av rene logoer på produsentenes hjemmesider, men blandes inn i spennende fortellinger og dukker opp i ulike spill og lignende. Andre varianter er Barbies nettsider hvor barna kan designe sin egen barbie-dukke ved å velge mellom ulike dukke-personligheter og klær, og til slutt bestille dukken til seg selv og andre.
Flere overtramp
Elisabeth Bekken hos Forbrukerombudet sier til Forbrukerinspektørene at såkalt skjult reklame er forbudt. - Det skal gå klart fram hva som er reklame, og redaksjonelt stoff og reklame må ikke blandes sammen. Hun forteller at Forbrukerombudet har påpekt flere tilfeller av ulovlig reklame ovenfor norske produsenter og at ombudet har flere nettsteder under oppsikt. – Men dette er et område med uklare grenser, og nettsteder i andre land er det vanskelig å gjøre noe med.
Mye penger
I reklamebransjen bekreftes det at nett-reklame er spesielt effektiv. Store summer brukes på utvikling av nye spill og eventyrverdener. Ferske tall viser at internett er den store vekstvinneren i norsk reklamebransje. Bare de tre første månedene i år brukte norsk reklameindustri rundt 40 millioner kroner på internettreklame, en økning på om lag 40% fra samme periode i fjor.
Effektiv reklame
– De store selskapene ønsker å rekruttere lojale kunder i en så lav alder som mulig, sier Steinar Brændeland i Cee.tv, og interaktiv reklame som varer i 15-20 minutter er langt mer effektiv enn en kort reklamesnutt på TV.