NRK Meny
Normal

Hvor sanne er treningsmytene?

Treneren til Norges nye sprintkomet avslører sannheten bak treningsmytene.

Jaysuma Saidy N'dure jubler over sin ferske 200-meterrekord i Stuttgart.

Jaysuma Saidy Ndure har norgesrekorden både på 100 meter (10.06) og 200 meter (19.89).

Foto: JAVIER SORIANO / AFP

Det hersker mange treningsmyter, men mange av disse har ikke hold i virkeligheten.

Olav Magne Tveitå, trener til Norges nye sprinttalent  Jaysume Saidy Ndure, bekrefter eller avkrefter seks vanlige treningsmyter.

Myte 1:

- Det er mer skånsomt for beina å løpe på tredemølle, enn det er å løpe på asfalt eller betong.

- Ja, i hvertfall når det er demping i tredemøllen. Dessuten gjelder dette særlig når man løper i oppoverbakke på tredemøllen, sier Tveitå.

Myte 2:

- Tar du sit-ups eller trener magemuskler ved hjelp av styrkeapparater, blir du kvitt fettet på magen.

- Nei, det har jeg ikke noe tro på. Du må drive forbrenningstrening som for eksempel løping, sykling eller svømming. Og hvis du har som mål å gå ned i vekt, bør du gjøre aktiviteter i over tre kvarter, sier treneren.

Myte 3:

- Du trener ikke hardt nok, hvis du ikke svetter.

- I forhold til vekter og styrketrening gjelder ikke denne myten. Men i forhold til kondisjonstrening stemmer det.

Myte 4:

- En gåtur gir bra treningseffekt.

- Det er veldig populært å gå og folk tror ofte det er bra trening. Men problemet med dette er at de fleste velger en gå-hastighet som er behagelig, og da mister man treningseffekten. Folk må presse seg hardt for å få treningseffekt av å gå, sier Tveitå.

Myte 5:

- Treningsapparater er en tryggere måte å trene styrke på, enn det er å benytte seg av frivekter.

- Ja, det kan man kanskje si. Men først og fremst er det en lettere måte å trene styrke på. Du har en viss sikring når du bruker faste apparater, bevegelsen er styrt og apparatene er lette å bruke, sier han.

Myte 6:

- Det skal gjøre litt vondt når man trener, hvis ikke får man ikke effekt av treningen.

- Det stemmer tildels. Man må utsette seg for en viss belastning - som nødvendigvis ikke er behagelig, sier treneren.

 

LES OGSÅ: Slik trener du deg slank

LES OGSÅ: - Tren etter du har spist

LES OGSÅ: Tren med Yngvar

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

 

 

 

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.