Gløgg er kaloriversting

En kopp gløgg med rødvin, rosiner og nøtter inneholder hele 300 kalorier! – Mange drikker gløgg selv om de ikke synes det er godt, mener ernæringsekspert.

Gløgg

Gløgg blir bokstavelig talt servert overalt om dagen - både i køen på apoteket, i barnehagen, og selvfølgelig i juleselskaper.

Foto: Maria Elsness / NRK

Tine Sundfør

– Jeg tror ikke det er mange som vet at en kopp gløgg med rødvin, nøtter og rosiner har så mange kalorier, mener ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Foto: Karina Jørgensen / NRK
Gløgg

Mandler, nøtter og rosiner er fast følge til gløggkoppen.

Foto: Maria Elsness / NRK
Lise von Krogh

– Spiser du fire fiken eller åtte dadler, så får du i deg like mye energi som i en halv liter brus, forteller ernæringsfysiolog Lise von Krogh.

Foto: Solveig Husøy / NRK
kalkun

Selv om kalkun er mager mat, kan stuffingen være feit.

Foto: matprat.no

Det er lett å få i seg litt mer enn normalt av både fast og flytende føde i disse dager. Og det er jo selvfølgelig greit – det er jul! Hohoho! Men noen julefavoritter kan virkelig overraske når det gjelder kaloriinnhold.

Visste du for eksempel at en julemiddag med drikke og dessert kan inneholde over 3000 kalorier?

Det er store forskjeller på kaloriinnholdet også på det du fyller i glasset i julen. Særlig gløgg er en skikkelig sukkerbombe. En kopp gløgg med rødvin, rosiner og nøtter oppi, gir deg hele 300 kalorier!

– Jeg tror ikke det er mange som vet at en kopp gløgg med rødvin, nøtter og rosiner har så mange kalorier, SIER Tine Sundfør, ernæringsfysiolog og høyskolelektor ved Norges helsehøyskole, til NRK.no.

Gløgg overalt

– Gløgg er nok den verste i klassen blant juledrikkene, rent kalorimessig. Når søt gløggsaft blandes med alkohol, og spisedrikkes med mandler og rosiner, blir det mye kalorier i ett, bekrefter en annen ernæringsfysiolog, Lise von Krogh, i Bramat.no

– Fordelen er derimot at nøtter og rosiner også inneholder andre næringsstoffer, som gjør at drikken ikke kun består av sukker og alkohol, sier von Krogh, som gjerne tar seg en kopp gløgg i julen.

For nesten uansett hvor du skal i julen, så blir det servert gløgg. Det være seg både i garderoben i barnehagen, i køen på apoteket og selvfølgelig i juleselskapet.

– Mitt inntrykk er at mange tar denne gløggkoppen uten at de nødvendigvis syns det er så veldig godt. Mange synes faktisk ikke at det hadde vært noe stort offer å la gløggen være, sier Sundfør.

Fire fiken = En halv liter brus

Av andre skjulte sukkerbomber i julen, er energinivået i tørket frukt noe som vil overraske mange. Fiken og dadler blir det for eksempel spist mye av.

– Spiser du fire fiken eller åtte dadler, så får du i deg like mye energi som i en halv liter brus. Da er det mye bedre å spise frisk frukt. Det tar lengre tid å spise, og du klarer ikke å spise så mange av gangen, mener Lise von Krogh.

Hun sier det positive med tørket frukt er at dette er en god kilde til fiber og mineraler, men det er også tettpakkede sukkerkilder.

– Når frukten tørker, forsvinner mye av vannet og fruktsukkeret konsentreres. Men tørket frukt er uansett et mye bedre valg enn brus, seigmenn og annet industrifremstilt godteri, fortsetter hun.

Magre tips

Ernæringsekspert Sundfør har tips til litt magrere alternativer til den tradisjonelle julematen:

  • Skinkestek er magrere enn ribbe.
  • Kalkun er både magert og godt, men vær obs på at stuffingen ofte er feit.
  • Snu litt om på moltekremen i år, og server masse friske multer med en liten kremklatt på toppen – istedenfor masse krem med et par bær oppi.
  • En mager variant av Waldorfsalat, lager du ved å blande grønnsakene med Biola yoghurt naturell, istedenfor kremfløte og majones.
  • I julen er det mange som serverer buffeer med rene skinker, roastbiff, gravet og røkt fisk. Alt dette er magert og godt, men potetsalaten, leverposteien, ribberullen og sylten er noe av det feiteste pålegget vi har.

Men du – glem ikke å kose deg i dagene fremover da! Husk at dette kjente rådet fortsatt gjelder:

– Det er mye viktigere hva du spiser mellom nyttår og jul, enn mellom jul og nyttår, bekrefter Tine Sundfør.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)