I skrivende stund har 2958 nordmenn delt et Instagrambilde i håp om å sikre seg et gavekort fra elektronikkjeden Elkjøp. Gjennom Instagramkontoen «elkjopgavekort» loves nemlig 10 000 gavekort bort, hvert pålydende 1000 kroner, og alt man trenger å gjøre er å dele bildet på sin egen Instagramkonto.
Det er selvsagt for godt til å være sant. Elkjøp gir ikke bort gavekort til en verdi på til sammen 10 millioner kroner.
Elkjøp er oppmerksomme på framstøtet, som ikke virker å ha noen annen hensikt enn å samle brukere og lure nordmenn.
– Vi har advart våre brukere om det. Når vi har en merkevare, er det vanlig å se at noen prøver seg på en spøk, sier informasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp til NRK.no.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Skjer et par ganger i året
Det er ikke første gang Elkjøp er blitt utsatt for noe liknende.
– Vi ser noen få ganger i året at noen prøver å utgi seg for å være oss. Det pleier å være et relativt kortlivet engasjement. Vi har en stor tilstedeværelse på sosiale medier, så vi blir fort klar over det, sier han.
Elkjøp vurderer nå å ta saken videre. Kjedens juridiske avdeling er satt til å se på saken, men Schmidt tror ikke det ligger noen større ulovligheter bak.
– Folk gjør tydeligvis dette for å se hvor mye oppstyr de kan lage, men slike kontoer forsvinner vanligvis relativt raskt, så fort folk ser at det ikke har rot i virkeligheten, sier han.
– Mange som prøver å lure deg
Selv om kontoen så langt ikke har gjort noe annet enn å lure nordmenn og irritere elektronikkjeden, kan nye meldinger fra kontoen fort vise seg å være farlige.
Det er uklart hvilket motiv personen bak «elkjopgavekort» har for å knytte til seg følgere på Instagram, men svindlere har forsøkt seg på instagrambrukere i flere år.
Denne kontoen kan være første ledd i et framstøt for å sikre seg personopplysninger om deg. Dersom du har delt bildet, bør du være ytterst forsiktig med meldingene som kommer fra kontoen den nærmeste tida.
Forbrukerrådet er ikke akkurat ukjente med nettsvindel.
– Dessverre er det mange forsøk på å lure deg på nettet, folk som prøver å få tak i din personlige informasjon. Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, sjekk med selskapets egne internettsider, sier informasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos til NRK.no.