Vær sikker på hva avtalen innebærer før du trykker på send-knappen.
Prisopplysningene skal være klare, entydige og fullstendige. Moms skal være inkludert i den oppgitte prisen. Alle kostnader ved anskaffelsen skal opplyses, f.eks. frakt, porto, oppkravsgebyr, ekspedisjonsgebyr, toll, osv. Noter deg leveringstidspunkt og leveringsmåte.
Foto. Visual Media
Betingelsene for kjøpet må være klare. Alle opplysninger av betydning for kjøpet skal oppgis på forhånd, f.eks. om hvordan du skal betale, hvor mange leveranser du er forpliktet til å motta ved abonnementsforhold, hvordan du kan si opp en abonnementsavtale, osv.
Angrerettloven gjelder for handel på internett.
Det innebærer at du kan gå fra avtalen hvis du melder fra til selgeren innen 14 dager etter at du mottok varen og fyller ut et angrerettformular. Hvis du ikke mottar angrerettskjema eller at selger ikke har gitt de opplysninger om varen/tjenesten som han/hun er pliktig til å gi deg blir angreretten utvidet til tre måneder. Har selgeren utelatt å opplyse om angreretten blir fristen ett år.
En garanti skal gi deg rettigheter som går utover reklamasjonsretten ifølge kjøpsloven. Gir den ikke større rettigheter, kan garantien være ulovlig etter markedsføringsloven. Lovnad om garanti som selgeren gir i markedsføringen er bindende.
-merket skal gjøre det tryggere å handle.
Butikker som er Nsafe-merket må ha tilstrekkelig og klar kontakt- og produktinformasjon tilgjengelig for kunden. Avtalevilkårene må være klare og uttømmende. Butikken bør kunne gjøre rede for en forsvarlig behandling av kundedata. Det bør opplyses om rettigheter og klagerutiner.